[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 123-142 برگشت به فهرست نسخه ها
مسیریابی چند ساختی‌ چند هدفه با استفاده از الگوریتم‌های ژنتیک چند هدفه با مرتب‌سازی غیر مغلوب نسخه‌ی 2 و تاپسیس
پرهام پهلوانی ، فاضل قادری
استادیار دانشگاه تهران
چکیده:   (1393 مشاهده)

در یک مساله‌ی مسیریابی چند ساختی‌ چند هدفه، هدف پیدا کردن مسیری بهینه، متشکل از چند ساخت حمل و نقلی، با در نظر گرفتن چند تابع هدف بین نقاط مبدا و مقصد می‌باشد. اکثر مسائل بهینه‌سازی چند هدفه با اختصاص دادن یک وزن به هر تابع هدف و استفاده از مجموع وزن‌دار توابع به عنوان یک تابع هدف جدا حل می‌شوند. این روش‌ حل مسائل بهینه‌سازی چند هدفه دارای نقاط ضعفی می‌باشد که از جمله‌ی آنها می‌توان به عدم توانایی در جست‌ و جوی فضای مساله و نیاز به نرمال‌ سازی توابع هدف اشاره نمود. بنابراین، در این تحقیق از الگوریتم ژنتیک چند هدفه‌ با مرتب سازی غیر مغلوب نسخه 2 (NSGA-II) برای حل مساله‌ی بهینه‌سازی بهینه‌ی چند ساختی‌ چند هدفه استفاده شده است. این الگوریتم به جای یک مسیر، مجموعه‌ای از مسیرها را پیشنهاد می‌دهد که این مسیرها هیچ برتری مطلقی بر هم ندارند. در نهایت مسیر بهینه از بین این مجموعه از مسیرها با استفاده از روش تاپسیس تعیین می‌گردد. توابع هدف در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل کمترین تعداد تغییر ساخت‌های حمل و نقلی، کرایه‌ی مسیر و زمان طی شدن مسیر می‌باشند. همچنین در این تحقیق، ساختهای حمل و نقلی اتوبوس، اتوبوس‌های تندرو، تاکسی، مترو و پیاده روی برای جابجایی در سطح شبکه‌ی حمل و نقلی در نظر گرفته شده‌اند. نتایج نشان‌ داد مسیر پیشنهادی الگوریتم NSGA-II به ترتیب در 89 و 87 درصد مسیریابی‌های صورت گرفته برتر از مسیرهای پیشنهادی الگوریتم­های ژنتیک و شبیه­سازی تبرید بوده ‌است.

واژه‌های کلیدی: مسیریابی بهینه‌ چند ساختی‌ چند هدفه، روش تاپسیس، الگوریتم NSGA-II
متن کامل [PDF 2321 kb]   (418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۴
فهرست منابع
1. [1] T.G. Crainic, and J.-M. Rousseau, "Multicommodity, multimode freight transportation: A general modeling and algorithmic framework for the service network design problem", Transportation Research Part B: Methodological, Vol. 20(3), pp. 225-242, 1986. [DOI:10.1016/0191-2615(86)90019-6]
2. [2] S. Nguyen, E. Morello, and S. Pallottino, "Discrete time dynamic estimation model for passenger origin/destination matrices on transit networks", Transportation Research Part B: Methodological, Vol. 22(4), pp. 251-260, 1988. [DOI:10.1016/0191-2615(88)90002-1]
3. [3] M. Delavar, F. Samadzadegan, and P. Pahlavani, "A GIS-Assisted optimal urban route finding approach based on genetic algorithms", International archives of photogrammetry remote sensing and spatial information sciences, Vol. 35(Part 2), pp. 305-308, 2004.
4. [4] C. Davies, and P. Lingras, "Genetic algorithms for rerouting shortest paths in dynamic and stochastic networks", European Journal of Operational Research, Vol. 144(1), pp. 27-38, 2003. [DOI:10.1016/S0377-2217(01)00354-X]
5. [5] K. Abdelghany, and H. Mahmassani, "Dynamic trip assignment-simulation model for intermodal transportation networks", Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, pp. 52-60, 2001. [DOI:10.3141/1771-07]
6. [6] B. Huang, R.L. Cheu, and Y.S. Liew, "GIS and genetic algorithms for HAZMAT route planning with security considerations", International Journal of Geographical Information Science, Vol. 18(8), pp. 769-787, 2004. [DOI:10.1080/13658810410001705307]
7. [7] A. Keshtiarast, A. Alesheikh, and A. Kheirabadi, "Best route finding based on cost in multimodal network with care of networks constraints", in Map Asia Conference. Bangkok, Thailand. 2006.
8. [8] L. Qu, and Y. Chen, "A hybrid MCDM method for route selection of multimodal transportation network", in Advances in Neural Networks, Springer. pp. 374-383, 2008. [DOI:10.1007/978-3-540-87732-5_42]
9. [9] R.A. Abbaspour, and F. Samadzadegan, "Time-dependent personal tour planning and scheduling in metropolises", Expert Systems with Applications, Vol. 38(10), pp. 12439-12452, 2011. [DOI:10.1016/j.eswa.2011.04.025]
10. [10] S.M. Qavami, A. Mansourian, and M.S. Mesgari, "A web geo-processing service for integrating different modes of urban transportation (A case study of Tehran)", Traffic Management Studies, Vol. 1(6), pp. 1-28, 2011.
11. [11] S.M. Qavami, A. Mansourian, and M.S. Mesgari, "Design and implementation of a web based distributed system for itinerary planning in uncertain urban multimodal network", Journal of Transportation Research, Vol. 8(1), pp. 21-36, 2011.
12. [12] N. Borole, N. Goel, P. Vedagiri, and T.V. Mathew, "Multimodal Public Transit Trip Planner with Real-time Transit Data", Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 104, pp. 775-784, 2013. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.11.172]
13. [13] L. Antsfeld, and T. Walsh, "Finding multi-criteria optimal paths in multi-modal public transportation networks using the transit algorithm", in Intelligent Transport Systems World Congress, 10p., 2012.
14. [14] K.G. Zografos, and K.N. Androutsopoulos, "Algorithms for itinerary planning in multimodal transportation networks", IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 9(1), pp. 175-184, 2008. [DOI:10.1109/TITS.2008.915650]
15. [15] L. Liu, J. Yang, H. Mu, X. Li, and F. Wu, "Exact algorithms for multi-criteria multi-modal shortest path with transfer delaying and arriving time-window in urban transit network", Applied Mathematical Modelling, Vol. 38(9), pp. 2613-2629, 2014. [DOI:10.1016/j.apm.2013.10.059]
16. [16] P. Pahlavani, and M.R. Delavar, "Multi-criteria route planning based on a driver's preferences in multi-criteria route selection", Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Vol. 40, pp. 14-35, 2014. [DOI:10.1016/j.trc.2014.01.001]
17. [17] S. Nadi, and M.R. Delavar, "Multi-criteria, personalized route planning using quantifier-guided ordered weighted averaging operators", International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation, Vol. 13(3), pp. 322-335, 2011. [DOI:10.1016/j.jag.2011.01.003]
18. [18] M. Bielli, A. Boulmakoul, and H. Mouncif, "Object modeling and path computation for multimodal travel systems", European Journal of Operational Research, Vol. 175(3), pp. 1705-1730, 2006. [DOI:10.1016/j.ejor.2005.02.036]
19. [19] F. Ghaderi, and P. Pahlavani, "Finding the robust multi-modal route by integrating the fuzzy-AHP with the quantifier-guided OWA", Journal of Geomatics Science and Technology, Vol. 5(2), pp. 67-78, 2015.
20. [20] Ghaderi, F., and P. Pahlavani, "A new multimodal multicriteria route planning model by integrating a fuzzy-AHP weighting method and a simulated annealing algorithm", The International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Vol. 40(1), pp. 203-209, 2015. [DOI:10.5194/isprsarchives-XL-1-W5-203-2015]
21. [21] J. Dibbelt, T. Pajor, and D. Wagner, "User-constrained multimodal route planning", Journal of Experimental Algorithmics (JEA), Vol. 19: pp. 118-129, 2015. [DOI:10.1145/2699886]
22. [22] M.J. Atallah, Algorithms and theory of computation handbook. CRC press, 1998. [DOI:10.1201/9781420049503]
23. [23] K. Chen and J.C. Miles, ITS handbook 2004: Recommendations from the world road association (PIARC), 2004.
24. [24] S. Chakhar, and J.-M. Martel, "Enhancing geographical information systems capabilities with multi-criteria evaluation functions", Journal of Geographic Information and Decision Analysis, Vol. 7(2), pp. 47-71, 2003.
25. [25] P. Pahlavani, F. Samadzadegan, and M.R. Delavar, "A GIS-based approach for urban multi-criteria quasi optimized route guidance by considering unspecified site satisfaction", Lecture Notes in Computer Science (LNCS), Vol. 4197, Springer. pp. 287-303, 2006. [DOI:10.1007/11863939_19]
26. [26] H. Yu, and F. Lu, "A multi-modal route planning approach with an improved genetic algorithm", The International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Vol. 38, pp. 343-348, 2012.
27. [27] K. Deb, A. Pratap, S. Agarwal, and T. Meyarivan, "A fast and elitist multiobjective genetic algorithm: NSGA-II", IEEE Transactions on Evolutionary Computation, Vol. 6(2), pp. 182-197, 2002. [DOI:10.1109/4235.996017]
28. [28] C. Hwang, and K. Yoon, Multiple attribute decision making: methods and applications: a state-of-the-art survey, Vol. 13, Springer-Verlag. New York, 1981. [DOI:10.1007/978-3-642-48318-9]
29. [29] G.R. Jahanshahloo, F.H. Lotfi, and M. Izadikhah, "An algorithmic method to extend TOPSIS for decision-making problems with interval data", Applied mathematics and computation, Vol. 175(2), pp. 1375-1384, 2006. [DOI:10.1016/j.amc.2005.08.048]
30. [30] M. Gen, and R. Cheng, Genetic algorithms and engineering optimization. John Wiley & Son, 2000.
31. [31] P.J. Bentley, and J.P. Wakefield, "An analysis of multiobjective optimization within genetic algorithms", Technical Report, ENGPJB96, University of Huddersfield, UK. 1996.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pahlavani P, Ghaderi F. Multimodal multi-objective route planning using non-dominated sorting genetic algorithm-II and TOPSIS method. 3. 2017; 4 (4) :123-142
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-244-fa.html

پهلوانی پرهام، قادری فاضل. مسیریابی چند ساختی‌ چند هدفه با استفاده از الگوریتم‌های ژنتیک چند هدفه با مرتب‌سازی غیر مغلوب نسخه‌ی 2 و تاپسیس. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1395; 4 (4) :123-142

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-244-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3657