[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 308
نرخ پذیرش: 62.8
نرخ رد: 37.2
میانگین داوری: 209 روز
میانگین انتشار: 344 روز
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 67-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دسترسی به اطلاعات مکانی و کاربری ها بر رفتار سفر در مدیریت اختلال در شبکه معابر شهر هوشمند
فاطمه مهدوی پیکانی ، رحیم علی عباسپور* ، مهسا ناصری
دانشگاه تهران
چکیده:   (2384 مشاهده)
امروزه هوشمندسازی شهری و دسترسی به اطلاعات مکانی منتشرشده، موجب شده است که این اطلاعات در تصمیمات روزانه شهروندان تأثیر بگذارد و رفتار سفر آن‌ها را تغییر ­دهد. باوجوداینکه این اطلاعات گامی مهم در جهت هوشمندسازی شهری به شمار می‌رود و می‌تواند کمک شایانی به افراد کند؛ اما از سویی دیگر می­تواند مشکلات جانبی را به همراه داشته باشد. در شرایط بحرانی شبکه، هنگامی‌که مسیری به علت حادثه و یا تعمیرات مسیر مختل می­شود، برنامه­های ارائه‌دهنده‌ اطلاعات مکانی، گزینه­هایی را به افراد پیشنهاد می­دهند که کاملاً کاربر محور بوده و به معیارهایی همچون ویژگی­های مکانی، کاربری­ها و وضعیت ساکنین توجهی ندارد. در مقاله حاضر ابتدا تأثیر دسترسی به اطلاعات مکانی بر روی رفتار مسافران مورد بررسی قرارگرفته است و نشان داده‌ شده است که ارائه اطلاعات مکانی مسافر محور به مسافران ممکن است باعث کاهش مطلوبیت دیگر مسافران و ساکنین شود؛ بنابراین راه‌حلی پیشنهاد شده است که از یک‌سو مطلوبیت مسافران در شرایط اختلال را به حداکثر می‌رساند و از سویی دیگر مطلوبیت دیگر افراد درگیر با این موضوع را حفظ می‌نماید. بدین منظور، در طراحی اطلاعات مکانی ارائه‌شده به مسافران، معیار کاربری­ها موردتوجه قرار گرفته است. برای ارزیابی راه‌ حل پیشنهادی از مدل عامل مبنا استفاده‌ شده است و از سه سناریو «بدون اطلاعات»، «اطلاعات کامل» و «اطلاعات کامل با در نظر گرفتن کاربری‌های خاص» برای بررسی رفتار مسافران استفاده‌ شده است. داده­ مورداستفاده به‌منظور ارزیابی ایده‌ پیشنهادی، مربوط به بندر الیزابت در خلیج نلسون ماندلا است. نتایج نشان داد که دسترسی به اطلاعات می‌تواند منجر به کاهش زمان کل سفر، کاهش تأخیر احتمالی مسافران و افزایش رضایت مسافران در هنگام اختلال در شبکه شود. پس‌ازآن نشان داده شده است که ایده­ پیشنهادی در مورد استفاده از کاربری‌های خاص در طراحی اطلاعات مکانی نه‌تنها سودمندی‌های ذکرشده برای مسافران را حفظ می‌نماید بلکه سودمندی همه‌جانبه برای تمامی افراد درگیر با این مسئله را نیز فراهم می­نماید.
واژه‌های کلیدی: دسترسی به اطلاعات، مدیریت اختلال، طراحی اطلاعات، رفتار سفر، شبیه‌سازی عامل مبنا
متن کامل [PDF 2419 kb]   (566 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1401/1/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/1/23 | انتشار: 1401/3/18
فهرست منابع
1. [1] N. Leng and F. Corman, "The role of information availability to passengers in public transport disruptions: An agent-based simulation approach", Transportation Research Part A: Policy and Practice, vol. 133, pp. 214-236, 2020. [DOI:10.1016/j.tra.2020.01.007]
2. [2] O. Dib, M.-A. Manier, L. Moalic, and A. Caminada, "A multimodal transport network model and efficient algorithms for building advanced traveler information systems", Transportation research procedia, vol. 22, pp. 134-143, 2017. [DOI:10.1016/j.trpro.2017.03.020]
3. [3] M. Jakimavičius, V. Palevičius, J. Antuchevičiene, and T. Karpavičius, "Internet GIS-Based Multimodal Public Transport Trip Planning Information System for Travelers in Lithuania", ISPRS International Journal of Geo-Information, vol. 8, no. 8, p. 319, 2019. [DOI:10.3390/ijgi8080319]
4. [4] O. Kem, F. Balbo, and A. Zimmermann, "Traveler-oriented advanced traveler information system based on dynamic discovery of resources: potentials and challenges", Transportation research procedia, vol. 22, pp. 635-644, 2017. [DOI:10.1016/j.trpro.2017.03.059]
5. [5] P.C Bouman, "Passengers, Crowding and Complexity: Models for passenger oriented public transport", Erasmus University Rotterdam, 2017.
6. [6] J. Peng, J. Zhi-cai, and G. Lin-jie, "Application of the Expanded Theory of Planned Behavior in Intercity Travel Behavior," Discrete Dynamics in Nature and Society, vol. 2014, p. 308674, Mar. 2014, doi: 10.1155/2014/308674. [DOI:10.1155/2014/308674]
7. [7] J. Scheiner, "Why is there change in travel behaviour? In search of a theoretical framework for mobility biographies," Erdkunde, vol. 72, no. 1, pp. 41-62, 2018. [DOI:10.3112/erdkunde.2018.01.03]
8. [8] K. Maat, B. Van Wee, and D. Stead, "Land use and travel behaviour: expected effects from the perspective of utility theory and activity-based theories," Environment and Planning B: Planning and Design, vol. 32, no. 1, pp. 33-46, 2005. [DOI:10.1068/b31106]
9. [9] J. Hong, P. (Vonu) Thakuriah, P. Mason, and C. Lido, "The role of numeracy and financial literacy skills in the relationship between information and communication technology use and travel behaviour," Travel Behaviour and Society, vol. 21, pp. 257-264, Oct. 2020, doi: 10.1016/j.tbs.2020.07.007. [DOI:10.1016/j.tbs.2020.07.007]
10. [10] R. Tsuchiya, Y. Sugiyama, K. Yamauchi, K. Fujinami, R. Arisawa, and T. Nakagawa, "Route-choice support system for passengers in the face of unexpected disturbance of train operations", WIT Transactions on the Built Environment, vol. 88, pp. 189-197, 2006. [DOI:10.2495/CR060191]
11. [11] M. van Essen, T. Thomas, E. van Berkum, and C. Chorus, "Travelers' compliance with social routing advice: evidence from SP and RP experiments", Transportation, vol. 47, no. 3, pp. 1047-1070, 2020. [DOI:10.1007/s11116-018-9934-z]
12. [12] Y. Ge, P. Jabbari, D. MacKenzie, and J. Tao, "Effects of a public real-time multi-modal transportation information display on travel behavior and attitudes", Journal of Public Transportation, vol. 20, no. 2, p. 3, 2017. [DOI:10.5038/2375-0901.20.2.3]
13. [13] B. Van Wee, K. Geurs, and C. Chorus, "Information, communication, travel behavior and accessibility", Journal of Transport and Land Use, vol. 6, no. 3, pp. 1-16, 2013. [DOI:10.5198/jtlu.v6i3.282]
14. [14] J. N. Fotis, "The Use of social media and its impacts on consumer behaviour: the context of holiday travel", PhD diss., Bournemouth University, 2015.
15. [15] M. Meng, A. A. Memon, Y. D. Wong, and S.-H. Lam, "Impact of traveller information on mode choice behaviour", presented at Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Transport, Thomas Telford Ltd, 2018. [DOI:10.1680/jtran.16.00058]
16. [16] A. M. Al-Adamat, J. A. Al-Gasawneh, and N. A. Sourak, "The Mediating Effect of Perceived Value on the Relationship between Online Promotion and Travel Intention", Test Engineering and Management, vol. 83, pp. 14911 - 14920, 2020.
17. [17] C. Pronello, J. P. R. V. Simão, and V. Rappazzo, "The effects of the multimodal real time information systems on the travel behaviour", Transportation research procedia, vol. 25, pp. 2677-2689, 2017. [DOI:10.1016/j.trpro.2017.05.172]
18. [18] J. Barceló, J. Casas, J. Ferrer, and D. García, "Modelling advanced transport telematic applications with microscopic simulators: The case of AIMSUN2", in Traffic and Mobility, Springer, pp. 205-221, 1999. [DOI:10.1007/978-3-642-60236-8_14]
19. [19] T. Arentze and H. Timmermans, Albatross: a learning based transportation oriented simulation system. Citeseer, 2000.
20. [20] Q. Han, T. Arentze, H. Timmermans, D. Janssens, and G. Wets, "The effects of social networks on choice set dynamics: Results of numerical simulations using an agent-based approach", Transportation Research Part A: Policy and Practice, vol. 45, no. 4, pp. 310-322, May 2011. [DOI:10.1016/j.tra.2011.01.008]
21. [21] M. Paulsen, T. K. Rasmussen, and O. A. Nielsen, "Modelling railway-induced passenger delays in multi-modal public transport networks: an agent-based Copenhagen case study using empirical train delay data", presented at the 14th Conference on Advanced Systems in Public Transport and TransitData 2018.
22. [22] I. Kaddoura and K. Nagel, "Using real-world traffic incident data in transport modeling", Procedia computer science, vol. 130, pp. 880-885, 2018. [DOI:10.1016/j.procs.2018.04.084]
23. [23] A. Stahel, F. Ciari, and K. W. Axhausen, "Modeling impacts of weather conditions in agent-based transport microsimulations", presented at the TRB 93rd Annual Meeting Compendium of Papers, Washington, 2014.
24. [24] C. Heyndrickx, F. Rodric, P. M. Bösch, and F. Ciari, "Benefits of informing travellers in case of extreme precipitation events: A model based case study for Zurich using MATSim", Arbeitsberichte Verkehrs-und Raumplanung, vol. 1108, 2015.
25. [25] J. Hong, P. (Vonu) Thakuriah, P. Mason, and C. Lido, "The role of numeracy and financial literacy skills in the relationship between information and communication technology use and travel behaviour", Travel Behaviour and Society, vol. 21, pp. 257-264, Oct. 2020. [DOI:10.1016/j.tbs.2020.07.007]
26. [26] M. Balmer, N. Cetin, K. Nagel, and B. Raney, "Towards truly agent-based traffic and mobility simulations", Proceedings of the Third International Joint Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems, New York, 2004.
27. [27] D. Charypar and K. Nagel, "Generating complete all-day activity plans with genetic algorithms", Transportation, vol. 32, no. 4, pp. 369-397, 2005. [DOI:10.1007/s11116-004-8287-y]
28. [28] H. Zheng et al., "A primer for agent-based simulation and modeling in transportation applications", United States: Federal Highway Administration, 2013.
29. [29] K. W Axhausen, A. Horni, and K. Nagel, "The multi-agent transport simulation MATSim". Ubiquity Press, 2016. [DOI:10.5334/baw]
30. [30] L. Zhang and D. Levinson, "Agent-based approach to travel demand modeling: Exploratory analysis," Transp. Res. Rec., vol. 1898, no. 1, pp. 28-36, 2004. [DOI:10.3141/1898-04]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi F, Abbaspour R A, Naseri M. The impact of access to geospatial information and land-use on users' travel behavior in disruption management in road networks of smart city. jgit 2022; 10 (1) :39-67
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-869-fa.html

مهدوی پیکانی فاطمه، عباسپور رحیم علی، ناصری مهسا. تأثیر دسترسی به اطلاعات مکانی و کاربری ها بر رفتار سفر در مدیریت اختلال در شبکه معابر شهر هوشمند. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1401; 10 (1) :39-67

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-869-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645