:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 81-65 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه مدلی عامل-بنیان برای شبیه‌سازی مکان‌مند رفتار عابران در گذر از خیابان و استفاده از پل‌های عابر پیاده
فرهاد حسینعلی* ، محمد عزیزخانی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (4729 مشاهده)

عناصر ترافیکی از اجزای مهم در مدیریت ترافیک محسوب می­شوند. ازدحام خودروها در شهرها سبب شده است که عناصر ترافیکی در ایران بیشتر به‌صورت سواره‌محور باشند تا پیاده‌محور و از این رو کمتر به رفاه و امنیت عابران اهمیت داده شده است. یکی از مهمترین عناصر ترافیکی که تأثیر بسزایی در امنیت عابران در گذر از عرض خیابان دارد، پل عابر پیاده است. یافتن مکان نصب پل‌های عابر پیاده معمولاً با توجه به آیین­نامه‌ها و شرایط ذکر شده در آن‌ها انجام می‌شود و کمتر نگاه تحلیلی جامعی به این موضوع شده است. این امر سبب گردیده است که بسیاری از پل‌های عابر نصب شده از کارایی لازم برخوردار نباشند و افراد گذر از عرض خیابان را به استفاده از این گذرگاه‌های امن ترجیح دهند. در این تحقیق ضمن بهره­گیری ازاطلاعات و ابزار تحلیل مکانی، مدلی عامل-بنیان برای بررسی و پیاده‌سازی رفتار عابران در گذر از عرض خیابان توسعه داده شده است. مدل عامل-بنیان امکان لحاظ نمودن فرایند تصمیم­گیری و شرایط دخیل در آن را فراهم می­آورد که منتج به ارائه نتایجی نزدیک به واقعیت می­شود. مدل توسعه داده شده برای ارزیابی چهار دستگاه پل عابر موجود در بلوار پاسداران شیراز مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که کارایی کم ­استفاده‌ترین پل موجود با یک جا به جایی 150 متری می­تواند حدود 27 درصد نسبت به وضعیت فعلی افزایش یابد. سپس از مدل برای یافتن مکان مناسب برای نصب پنجمین پل استفاده شد و دو مکان برای این پل پیشنهاد گردید. نتایج مدل نشان می‌دهد که در صورت نصب پل پنجم در مکان‌های پیشنهادی، میزان استقبال از آن بیش از چهار پل موجود خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: مدل عامل-بنیان، پل عابر پیاده، شیراز، GIS
متن کامل [PDF 1202 kb]   (1963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1395/3/9 | پذیرش: 1395/7/11 | انتشار: 1395/10/26
فهرست منابع
1. [1] R. Cervero and C. Radisch, "Travel choices in pedestrian versus automobile oriented neighborhoods," Transport Policy, vol. 3, 1996, pp. 127-141. [DOI:10.1016/0967-070X(96)00016-9]
2. [2] K. M. Leyden, "Social Capital and the Built Environment: The Importance of Walkable Neighborhoods," American Journal of Public Health, vol. 93, 2003,pp. 1546-1551. [DOI:10.2105/AJPH.93.9.1546]
3. [3] J. Pucher and L. Dijkstra, "Promoting Safe Walking and Cycling to Improve Public Health: Lessons From The Netherlands and Germany," American Journal of Public Health, vol. 9, 2003, pp. 1509-1516. [DOI:10.2105/AJPH.93.9.1509]
4. [4] M. Ishaque and R. Noland, "Making roads safe for pedestrians or keeping them out of the way?: An historical perspective on pedestrian policies in Britain" The Journal of Transport History, vol. 27, 2006,pp. 115-137. [DOI:10.7227/TJTH.27.1.8]
5. [5] W. H. Organization, "WHO global status report on road safety 2013: supporting a decade of action".
6. [6] Municipalities Coordination Office of Transport and Traffic Organization, "Criteria of site selection and construction of mechanized pedestrian bridges with the participation of the private sector", (Persian) 2013.
7. [7] X. Li, "Emergence of bottom-up models as a tool for landscape simulation and planning", Landscape and Urban Planning, vol. 100, 2011,pp. 393-395. [DOI:10.1016/j.landurbplan.2010.11.016]
8. [8] D. Dai, "Identifying clusters and risk factors of injuries in pedestrian–vehicle crashes in a GIS environment", Journal of Transport Geography, vol. 24, 2012, pp. 206-214. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2012.02.005]
9. [9] D. S. Rodrigues, P. J. G. Ribeiro, and I. C. da Silva Nogueira, "Safety classification using GIS in decision-making process to define priority road interventions", Journal of Transport Geography, vol. 43, 2015, pp. 101-110. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2015.01.007]
10. [10] R. O. Petch and R. R. Henson, "Child road safety in the urban environment, "Journal of Transport Geography, vol. 8, 2000, pp. 197-211. [DOI:10.1016/S0966-6923(00)00006-5]
11. [11] P. Jeswald, "How to build paths, steps & footbridges : the fundamentals of planning, designing, and constructing creative walkways in your home landscape". North Adams, MA: Storey Publishing, 2005.
12. [12] F. Hosseinali, M.R. Malek and T.Silavi, "Analysis of AHP and ANP multi-criteria decision making methods for optimized site selection of pedestrian bridges in a GIS environment", Quaterly of Geospatial Information Technology, vol. 1, 2010, pp. 31-41, (Persian).
13. [13] M. Ghodratabadi, M.M. Masoudi and A. Bagheri, "Modeling the rate of pedestrian bridges usage due to the geometric variables and land-use, case study: district 2 of Tehran municipality", presented at the 12th International Conference on Traffic and Transportation Engineering, Tehran, Iran, 2012 (Persian).
14. [14] H. Nikoomaram, H. Vazifehdoost and S. Khani, "Evaluate and analyze the effectiveness of pedestrian bridges within the city", The Identity of the City, vol. 2, 2008, pp. 3-12, (Persian).
15. [15] A. Mansourkhaki, R. Erfaninasab, R. Babagoloi, "Pathology of pedestrian bridges in Tehran", presented at the 12th International Conference on Traffic and Transportation Engineering, Tehran, Iran, (Persian), 2012.
16. [16] N. Ronald, L. Sterling, and M. Kirley, "An agent-based approach to modelling pedestrian behaviour", International Journal of Simulation, vol. 8, 2007, pp. 25-38.
17. [17] Z. Yang and Y. Jiang, "Discussion on Downtown Area Overpass Pedestrian System," International Journal of Information and Computer Science, vol. 1, 2012, pp. 52-56.
18. [18] M. Khatoon, G. Tiwari, and N. Chatterjee, "Impact of grade separator on pedestrian risk taking behavior", Accident Analysis & Prevention, vol. 50, pp. 861-870. [DOI:10.1016/j.aap.2012.07.011]
19. [19] P. A. Longley, M. Goodchild, D. J. Maguire, and D. W. Rhind, "Geographic Information Systems and Science", John Wiley & Sons, 2010.
20. [20] C. R. Larrison, "A Comparison of Top-down and Bottom-up Community Development Interventions in Rural Mexico: Practical and Theoretical Implications for Community Development Programs", Edwin Mellen Press, 2002.
21. [21] H. R. Gimblett, Integrating Geographic Information Systems and Agent-Based Modeling Techniques for Simulating Social and Ecological Processes: Oxford University Press, 2002.
22. [22] P. Maes, 1993, "Modeling Adaptive Autonomous Agents", Artificial Life, vol. 1, 1993, pp. 135-162. [DOI:10.1162/artl.1993.1.1_2.135]
23. [23] R. Conte, R. Hegselmann, and P. Terna, "Simulating Social Phenomena": Springer Berlin Heidelberg, 2013.
24. [24] J. Ferber, "Multi-agent Systems: An Introduction to Distributed Artificial Intelligence: Addison-Wesley", 1999
25. [25] N. Malleson, A. Heppenstall, and L. See, "Crime reduction through simulation: An agent-based model of burglary" Computers, Environment and Urban Systems, vol. 34, 2010,pp. 236-250. [DOI:10.1016/j.compenvurbsys.2009.10.005]
26. [26] T. L. Saaty, 1980, "The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation: McGraw-Hill", 1980.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها