[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 308
نرخ پذیرش: 62.8
نرخ رد: 37.2
میانگین داوری: 209 روز
میانگین انتشار: 344 روز
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 7-1400 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 104-83 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی قابلیت استفاده سامانه های اطلاعات مکانی شهروند-محور در حل مشکلات مکان-مبنای شهری
مجتبی رحمانی، محمدرضا جلوخانی نیارکی* ، مجید کیاورز مقدم
دانشگاه تهران
چکیده:   (1704 مشاهده)
طیف وسیعی از مشکلات و نیازهای جامعه شهری در حوزه‌های مختلف دارای ماهیت مکانی بوده و از مکانی به مکان دیگر در سطح شهر تغییر می‌نمایند. ازآنجایی‌که شهروندان به محیط زندگی و مشکلات محل سکونت خود بهتر از هر شخص دیگری واقف هستند، لذا مشارکت شهروندان در گزارش مشکلات شهری از اهمیت بالایی برخوردار هست. سامانه­های اطلاعات مکانی شهروند-­محور یا مشارکتی بستر کاربردی و مؤثری را برای مشارکت شهروندان در حل مشکلات شهری فراهم می‌نمایند. برای اینکه این سامانه‌ها توسط جامعه شهری پذیرفته و مقبولیت بالایی داشته باشند، باید از قابلیت استفاده‌پذیری بالایی برخوردار باشند. ازاین­رو، پژوهش حاضر به دنبال طراحی و توسعه یک سامانه اطلاعات مکانی شهروند-­محور به‌منظور گزارش مشکلات شهری و همچنین ارزیابی قابلیت استفاده (چهار شاخص اثربخشی، کارایی، یادگیری و رضایت) سامانه مذکور در منطقه 6 تهران هست. از منظر اثربخشی، سامانه در تعداد فعالیت "ترسیم روی نقشه" و "ویرایش توصیفی گزارش‌ها" به ترتیب بیشترین (36) و کمترین اثربخشی (1) را داشته است. در خصوص شاخص کارایی، کمترین مقدار زمان صرف شده برای ثبت اولین گزارش 11 ثانیه و بیشترین زمان 76 ثانیه بوده است، که نسبتاً کارایی مناسب سامانه را نمایش می‌دهد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که درمجموع اکثر کاربران سعی در یادگیری سامانه دارند. در مورد شاخص یادگیری، نتایج نشان می‌دهد که کمترین میزان استفاده از راهنما عدد صفر (عدم مطالعه راهنما) و بیشترین میزان زمان صرف شده 46 ثانیه هست. همچنین میانگین استفاده از راهنما توسط شهروندان 95/17 ثانیه ثبت‌شده است که می­توان آن را میانگین مناسبی برای مطالعه راهنما در نظر گرفت. درنهایت در خصوص شاخص رضایت، میانگین امتیاز اختصاص‌یافته به سامانه (95/3 از 5) نشان از رضایت‌مندی حداکثری از سامانه موردنظر هست. 
واژه‌های کلیدی: سامانه های اطلاعات مکانی شهروند-محور، مشکلات شهری، شاخص های استفاده پذیری.
متن کامل [PDF 2739 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/6/24 | انتشار: 1400/7/30
فهرست منابع
1. [1] M.R.Jelokhani-Niaraki, "Citizen-centered Geographic information systems: new generation of GIS in urban management. The 1th National Conference on Information Technology and Urban Management, Tehran, Iran (in Persian)", 2017.
2. [2] P. Jankowski, and T. Nyerges, "Geographic information systems for group decision-making towards a participatory", geographic information science, New York, Taylor & Francis, 2001.
3. [3] K. Tang, and N. Waters, "The internet, GIS and public participation in transportation planning", Progress in Planning, 64(1), 7-62, 2005. [DOI:10.1016/j.progress.2005.03.004]
4. [4] M. Pennington, "Citizen participation, the knowledge problem and urban land use planning: An austrian perspective on institutional choice", The Review of Austrian Economics, 17(2-3), 213-231, 2004. [DOI:10.1023/B:RAEC.0000026832.58981.ec]
5. [5] G. Bugs, C. Granell, O. Fonts, J. Huerta, and M. Painho, "An assessment of Public Participation GIS and Web 2.0 technologies in urban planning practice in Canela, Brazil", 172-181, 2010. [DOI:10.1016/j.cities.2009.11.008]
6. [6] P. Healey, "Collaborative Planning, Shaping Places in Fragmented Societies", London, MacMillan, 1997.
7. [7] P. W. Jordan, "An Introduction to Usability", Boca Raton, CRC, 1998.
8. [8] J. Nielsen, "Designing web usability: The practice of simplicity, Indianapolis", New Riders Press, 2000.
9. [9] J. Nielsen, "Usability Engineering", Boston, Academic, 1993. [DOI:10.1016/B978-0-08-052029-2.50009-7]
10. [10] ISO, "Ergonomic Requirements for Office Work with Visual Display Terminals", Part 11: Guidance on Usability", 1998.
11. [11] K. Butler, "Connecting Theory and Practice: A Case Study of Achieving Usability Goals", In Proceedings of CHI 85. ACM, New York, pp. 85-88, 1985. [DOI:10.1145/317456.317472]
12. [12] P. Reed, "Usability Testing in the Real World", In Proceedings of CHI 86, ACM, Boston, 212, 1986. [DOI:10.1145/22339.22373]
13. [13] J. Nielsen, "Usability 101: Introduction to Usability", https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability, 2012.
14. [14] M. Haklay, and C. Tobón, "Usability evaluation and PPGIS: towards a user-centred design approach", International Journal of Geographical Information Science, Volume 17, Issue 6, Pages 577-592, 2003. [DOI:10.1080/1365881031000114107]
15. [15] A. Skarlatidou, and M. Haklay, "Public Web Mapping: Preliminary Usability Evaluation Proceedings of GIS Research", UK Conference, Nottingham, April 5-7, 2006.
16. [16] P. Jankowski, et al., "Design considerations and evaluation of a collaborative, spatio-temporal decision support system", Transactions in GIS, 10 (3), 335-354, 2006. [DOI:10.1111/j.1467-9671.2006.01001.x]
17. [17] Y. Meng, and J. Malczewski, "Web-PPGIS usability and public engagement: a case study in Canmore, Alberta, Canada", Journal of the Urban and Regional Information Systems Association (URISA), 22(1), 55-64, 2010.
18. [18] M.D. Crossland, B.E. Wynne, and W.C. Perkins, "Spatial decision support systems: an overview of technology and a test of efficacy", Decision Support Systems, 14 (3), 219-235, 1995. [DOI:10.1016/0167-9236(94)00018-N]
19. [19] M. Jelokhani-Niaraki, "Web 2.0-based collaborative multicriteria spatial decision support system: a case study of human-computer interaction patterns", PhD thesis, University of Western Ontario, London, Ontario, 2013. [DOI:10.4000/cybergeo.25514]
20. [20] S. Fatehian, M. Jelokhani-Niaraki, A. A. Kakroodi, Q. Y. Dero, and N. N. Samany, "A volunteered geographic information system for managing environmental pollution of coastal zones: A case study in Nowshahr, Iran", Ocean & Coastal Management, 163, 54-65, 2018. [DOI:10.1016/j.ocecoaman.2018.06.008]
21. [21] E. Andaroodi, and Z. T. Anari, "Assesment of the Values of the Historic Urban Landscape of ValiAsr Street in Tehran Using PPGIS" Honar-ha-ye-ziba, Memari-va-shahrsazi, Vol. 23, pp. 75-86, 2019 (Persian).
22. [22] M. Jelokhani-Niaraki, F. Hajiloo, and N. N. Samany, "Development of a citizen-centered GIS web system to assess the quality of urban life of different segments of society (Case study: Quality of life of the elderly)" 25th National Geomatics Conference and Exhibition and 3rd Location IT Engineering Conference, 2018 (Persian).
23. [23] M. Jelokhani-Niaraki, R. Bastami Mofrad, Q. Yazdanpanah Dero, F. Hajiloo, and A. Sadeghi-Niaraki, "A volunteered geographic information system for monitoring and managing urban crimes: a case study of Tehran, Iran", Police Practice and Research, 21(6), 547-561, 2020. [DOI:10.1080/15614263.2019.1644175]
24. [24] S.G. Santos, R.A. Gomes, E.A. Santos, "PPGIS as an urban planning tool around airports", Journal of Air Transport Management, Volume 69, Pages 269-278, 2018. [DOI:10.1016/j.jairtraman.2017.07.005]
25. [25] M. R. Jelokhani-Niaraki , M. Fazelian, F. Navahi, "Evaluation of People Attitudes Toward Citizen- centered Geographic Information Systems (Case Study: District # 6 of Tehran)", Journal of geomatics Science and Technology, 9(2), 117-129, 2019 (Persian).
26. [26] M. Rzeszewski and J. Kotus, "Usability and usefulness of internet mapping platforms in participatory spatial planning", Applied Geography, Volume 103, Pages 56-69, 2019. [DOI:10.1016/j.apgeog.2019.01.001]
27. [27] K.C. Lo, and W.C. Tsai, "A Study of Usability on Internet Map Website, Human Aspects of IT for the Aged Population", Aging, Design and User Experience, Ypp 339-347, 2017. [DOI:10.1007/978-3-319-58530-7_26]
28. [28] C.L. Sidlar, and C. Rinner, "Analyzing the usability of an argumentation map as a participatory spatial decision support tool", Journal of the Urban and Regional Information Systems Association (URISA), 19 (1), 47-55, 2007.
29. [29] M.Omidipoor, M.Jelokhani-Niaraki, A.Moeinmehr, A.Sadeghi-Niaraki, S. M. Choi. A GIS-based decision support system for facilitating participatory urban renewal process. Land Use Policy, 88, 2019.‏ [DOI:10.1016/j.landusepol.2019.104150]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jelokhani-Niaraki M, Kiavarz M. Evaluating the usability of citizen-centered geographic information systems in solving urban spatial problems. jgit 2021; 9 (2) :83-104
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-824-fa.html

رحمانی مجتبی، جلوخانی نیارکی محمدرضا، کیاورز مقدم مجید. ارزیابی قابلیت استفاده سامانه های اطلاعات مکانی شهروند-محور در حل مشکلات مکان-مبنای شهری. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1400; 9 (2) :83-104

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-824-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 7-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645