RT - Journal Article T1 - An Airport Decision Support System for Real Time Allocation of Service Cars JF - kntu-jgit YR - 2018 JO - kntu-jgit VO - 5 IS - 4 UR - http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-542-fa.html SP - 41 EP - 51 K1 - SDSS K1 - Mobile GIS K1 - Airport K1 - Allocation AB - بهبود ایمنی حرکت سرویس‌رسانان در سطح فرودگاه، نیاز به یک مدیریت یکپارچه در کل محدوده فرودگاه دارد، که به‌علت مستقل بودن مدیریت در بخش‌های مختلف یک فعالیت نسبتا مشکل می‌باشد. این روند در صورت تداوم می‌تواند تمامی عملکرد فرودگاهی را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش پروازها در فرودگاه‌ها منجر به افزایش تردد سرویس‌رسانان و در نتیجه افزایش حوادث در سطح فرودگاه شده است. در زمان وقوع بحران در فرودگاه، فرایند تصمیم‌گیری بعلت عدم اطلاع از وضعیت کلی سرویس‌رسانان دچار معضل جدی خواهد شد. بنابراین ایمنی وسایل نقلیه در محدوده سرویس‌رسانی به عنوان یک چالش مطرح می‌شود. در این پژوهش یک سیستم حامی تصمیم‌گیری با فراهم نمودن راه‌حلی جهت اختصاص سرویس‌رسانان به هواپیماها، امکان تخصیص بهینه آنها را فراهم نموده است. مدل توسعه داده شده در این تحقیق با دریافت موقعیت هواپیماها و سرویس‌رسانان و با انجام پردازش‌های مکانی شامل تحلیل شبکه و برآورد میزان ترافیک سرویس‌رسان راهنمایی خواهد نمود که به کدام هواپیما و از چه مسیری سرویس‌رسانی کند. نتایج پیاده‌سازی در فرودگاه بین المللی امام‌خمینی نشان از کاهش تاخیر 21 ثانیه برای دو پرواز همزمان دارد. در صورتی‌که مدل پیشنهادی برای چندین پرواز به‌کارگرفته شود عملکرد بهتری نشان خواهد داد و موجب کاهش بیشتری در مجموع زمان تاخیر در پروازها خواهد شد LA eng UL http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-542-fa.html M3 10.29252/jgit.5.4.41 ER -