TY - JOUR T1 - Presentation of a TOD Index in Urban Areas through Spatial Analyses and HFIS (Case Study: Tehran) TT - ارائه شاخص توسعه حمل و نقل محور در مناطق شهری از طریق آنالیزهای مکانی و سیستم استنتاج فازی JF - kntu-jgit JO - kntu-jgit VL - 7 IS - 1 UR - http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-677-fa.html Y1 - 2019 SP - 37 EP - 54 KW - Land use KW - Transportation KW - Transit Oriented Development KW - Spatial analysis KW - Hierarchical Fuzzy Inference System N2 - دنیای امروزی با مسائلی همچون شهرنشینی و گسترش شهرها مواجه است که این مسائل نیازمند برنامه ریزی مخصوص به خود می‌باشند. برنامه‌ریزی توسعه حمل و نقل محور به عنوان یک برنامه ریزی قابل اجرا و کارامد تلاش می‌کند تا برنامه ریزی یکپارچه‌ای بین کاربری زمین و حمل و نقل ایجاد نماید. در این تحقیق، برنامه ریزی توسعه حمل و نقل محور در سطح منطقه‌ای انجام گرفته است به‌طوری‌که یک شاخص مکانی ارائه شده است که سطح توسعه حمل و نقل محور را در محله‌های یکی از مناطق مرکزی شهر تهران اندازه‌گیری کند. این شاخص شامل چندین معیار و نشانگر می¬باشد. هر نشانگر توسط تحلیل‌های مکانی و در فضای برداری ارزیابی می‌گردد و سپس این نشانگرها توسط سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی ترکیب می‌گردند. از آنجا که داده¬های مورد استفاده در تحقیق مربوط به سال 1384 می‌باشد، خروجی مدل با فعالیت¬های انجام شده بین سال‌های 1384 و 1396 ارزیابی می‌گردد. نتایج این ارزیابی قدرت برنامه‌ریزی توسعه حمل و نقل محور در شناسایی محله¬های نیازمند توسعه و ارتقا را نشان می‌دهد. M3 10.29252/jgit.7.1.37 ER -