RT - Journal Article T1 - Bridge Modeling using Segmentation of Point Cloud Captured from Photogrammetric UAV JF - kntu-jgit YR - 2021 JO - kntu-jgit VO - 8 IS - 4 UR - http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-810-fa.html SP - 103 EP - 127 K1 - Photogrammetry K1 - 3D Modelling K1 - Bridge K1 - Projection-based Algorithm K1 - UAV Point Cloud. AB - در سال­های اخیر، تلاش­های بسیاری جهت دستیابی به مدل­های سه بعدی عوارض شهری در حوزه فتوگرامتری و سنجش از دور صورت پذیرفته است که در این میان، عنصر پل به عنوان یکی از مهمترین سازه­های شهری، علیرغم اهمیت فراوان در زمینه حمل­ و نقل، به دلیل پیچیدگی هندسی و ساختاری از این امر مستثنی بوده است. با توجه به پیشرفت فناوری پهپاد در اخذ داده­های مکانی، در این مطالعه، از ابر نقاط حاصل از تصاویر پهپاد برای مدلسازی سه بعدی چهار قطعه اصلی سازه پل شامل نرده، بدنه، پایه و کوله­ها استفاده می­شود. بدین منظور، با بکارگیری دانش موجود در شکل و ساختار پل­ها و روابط هندسی بین المان­های تشکیل­دهنده آنها، الگوریتمی دانش­مبنا ارائه می­شود که می­تواند مدل سه بعدی انواع پل را با فرمت مناسب برای پایگاه داده­های مکانی فراهم نماید. ابتدا، به منظور قطعه­بندی ابرنقطه پل، از روش خوشه­بندی فازی (fuzzy c-means) به همراه مقادیر ارتفاعی، طیفی و ویژگی­های مستخرج از ابرنقاط نظیر چگالی سه بعدی، مقادیر بردار نرمال و قید هم­صفحه­ای (planarity) استفاده می شود. سپس از روش مدلسازی نگاشت مبنا که متناسب با ویژگی­های هندسی و ساختاری هر قطعه از پل است، برای بازسازی مدل سه بعدی آن قطعه استفاده می­گردد. روند مدلسازی شامل نگاشت ابرنقاط به فضای دو بعدی، برازش مدل­های هندسی پایه به نقاط و تعیین موقعیت نقاط مبنا در فضای دوبعدی و سپس گسترش آنها به فضای سه بعدی می­باشد. جهت ارزیابی روش پیشنهادی، ابعاد المان­های سازه­ای موجود در پلان­های طراحی پل با ابعاد الما­ن­ها در مدل سه بعدی مقایسه می­شوند. علیرغم وجود چالش­های بسیار در مدلسازی، نتایج حاصله در این تحقیق، حاکی از دقت و توانایی بالای الگوریتم پیشنهادی در مدلسازی سه بعدی پل­ها با هندسه و طراحی­های مختلف می­باشد، به طوری که برای داده­های مطالعاتی، متوسط خطای میانگین و انحراف معیار برابر 03/0 و 01/0 متر است. LA eng UL http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-810-fa.html M3 10.52547/jgit.8.4.103 ER -