Journal of Geospatial Information Technology
مهندسی فناوری اطلاعات مکانی
jgit
Engineering & Technology
http://jgit.kntu.ac.ir
1
admin
2008-9635
8
10.61186/jgit
14
٢۵٣٨-۴١٨X
13
fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
4
1
online
1
fulltext
fa
کالیبراسیون قطب نمای جریان سنج دریایی با استفاده ازتعیین موقعیت کینماتیک نسبی
Marine current meter compass calibration Using relative kinematic positioning
هیدروگرافی
Hydrography
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL" style="margin-right:7.1pt;">تعیین دقیق پارامترهای سرعت و جهت جریانهای دریایی از مسائل مهمی است که در مطالعات دریایی مورد توجه قرار می گیرد که بدین منظور می بایست از جریانسنجهای دقیق و کالیبره استفاده شود. پارامتر جهت یا همان هدینگ حاصل از جریان سنجهای دریایی که بوسیلهی قطب نمای نصب شده بر روی آنها تعیین میشود، همانند پارامتر سرعت میبایست به طور صحیح مورد بررسی قرار گرفته و خطای آن محاسبه شود. در این مقاله از گیرندههای <span dir="LTR">GNSS</span> برای کالیبراسیون قطب نمای یک جریانسنج دریایی استفاده شده است. روش بکار گرفته شده بدین صورت است که جریانسنج به بویه ای که روی آن دو گیرندهی <span dir="LTR">GNSS</span> نصب است، متصل شده و درون دریاچهای در جهت های مشخص کشیده میشود. در این روش دو گیرنده <span dir="LTR">GNSS</span> نصب شده بر روی بویه نسب به یک ایستگاه مرجع از طریق مشاهدات فاز حامل تعیین موقعیت شده و با تعریف یک سیستم مختصات تراز محلی و مبدا قرار دادن ایستگاه مرجع، از دوران خط مبنای ایجاد شده بین دو گیرنده نسبت به این ایستگاه، زاویه هدینگ به طور دقیق محاسبه میشود. برای بررسی دقت زاویه هدینگ محاسبه شده، معیارهایی همچون هندسهی ماهوارهها، حل ابهام فاز و خطای چندگانگی مسیر در موقعیتیابی کینماتیک مورد بررسی قرار گرفته است. زاویه هدینگ محاسباتی بویه با انحراف معیار 2760/48 ثانیه تعیین و با هدینگ حاصل از جریانسنج مقایسه شد و متوسط اختلاف میان هدینگ حاصل از <span dir="LTR">GNSS</span> و هدینگ ثبت شدهی قطب نمای جریانسنج "46'26 تعیین و معادله کالیبراسیونی برای قطب نمای مغناطیسی جریانسنج دریایی ارائه شد.</p>
<p>Highly accurate parameters for velocity and direction of marine current are of utmost importance in marine studies. To achieve this, accurate and calibrated current meters should be used. The direction parameters or “heading” resulted from marine current meter is measured by the aid of a compass mounted on the device. This, as well as the velocity parameter should be properly evaluated and margin of error calculated. In this paper GNSS receivers have been utilized to calibrate the compass on a marine current meter. In this method, two GNSS receivers have been installed on a buoy and then connected to a current meter. The buoy then has been pulled on a lake in a specified direction. In this method two GNSS receivers mounted on buoy using carrier phase observations have been positioned relative to a reference station and by defining a local level coordinate with the reference station as the origin, from rotation the baseline created between the two receivers to this station, heading angle has been calculated. To verify the accuracy of the calculated heading angle, criterion such as satellite geometry, solving phase ambiguity and multipath error in kinematic positioning is evaluated. Heading angles of the buoy was determined with a standard deviation 48.2760" and were compared with the headings of current meter that mean difference between heading from compass current meter and GNSS heading 26'46" is determined and calibration equation is presented for current meter compass.</p>
زاویه هدینگ, GNSS, کینماتیک نسبی, جریانسنج دریایی, کالیبراسیون جریانسنج
heading angle, GNSS, relative kinematic, marine current meter, current meter calibration
103
117
http://jgit.kntu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-335-1&slc_lang=fa&sid=1
vahid
rezaali
وحید
رضاعلی
vahid.rezaali@ut.ac.ir
10031947532846004840
10031947532846004840
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Alireza
Azmodehardalan
علیرضا
آزموده اردلان
ardalan@ut.ac.ir
10031947532846004841
10031947532846004841
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Naser
Abdi
ناصر
عبدی
naser.abdi@ut.ac.ir
10031947532846004842
10031947532846004842
No
University of Tehran
دانشگاه تهران