[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 103-122 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه‌ی یک الگوریتم تناظریابی امتیاز محور با تمرکز بر مدل‌سازی و بهینه‌سازی وزن متغیرها
مهدی رهبر*، علی اصغر آل شیخ
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (2612 مشاهده)

تعیین موقعیت در محیط‌ شبکه‌ مستلزم فرایندی است که بتواند مختصات خام به‌دست آمده از حسگرهای موقعیت‌یابی را بر روی یال‌های آن شبکه تصویر نماید. این فرایند به تناظریابی نقشه موسوم است. لزوم وجود چنین فرایندی ناشی از وجود خطای ناگزیر در تعیین موقعیت کاربر و نقشه‌ی شبکه‌ی راه‌ها می‌باشد. از این رو انجام تناظریابی برای موقعیت اشیاء متحرک به روی شبکه‌ای که در درون آن واقع شده‌اند، لازمه‌ی ارائه‌ی هر سرویس مکان‌مبنا در محیط شبکه‌ می‌باشد. تا کنون، برای این منظور الگوریتم‌های مختلفی توسعه داده شده‌اند. در این مقاله ابتدا مروری کوتاه بر انواع تناظریابی هندسی‌ که پایه‌ای‌ترین نوع تناظریابی است، صورت می‌گیرد. سپس یک الگوریتم تناظریابی امتیاز محور ارائه و وزن پارامترهای استفاده شده در آن در هر مرحله به روش تجربی بهینه‌سازی می‌شود. در الگوریتم پیشنهادی، از سه مؤلفه‌‌ی فاصله، همسویی، و موقعیت نسبی به‌عنوان متغیر‌های ورودی به فرایند تناظریابی استفاده می‌شود. برای متغیر موقعیت نسبی چهار فرم مدل‌سازی مختلف صورت گرفته است و با مقایسه‌ی نتایج حاصل از هر یک، مدل 'زاویه‌ی مقابل' به‌عنوان مدل بهینه مورد شناسایی قرار می‌گیرد. مقایسه‌ای بین عملکرد الگوریتم تناظریابی پیشنهادی با الگوریتم‌های تناظریابی هم تراز از نظر پیچیدگی صورت پذیرفت که حاکی از برتری نسبی الگوریتم پیشنهادی در این مطالعه بود. در ارزیابی انجام شده، این الگوریتم در 5/95 درصد موارد تناظریابی، مسیر حرکت وسیله نقلیه را به درستی شناسایی می‌کند.

واژه‌های کلیدی: تناظریابی نقشه، اشیای متحرک، شبکه‌ی راه‌ها، تعیین موقعیت، بهینه‌سازی وزن
متن کامل [PDF 1232 kb]   (834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1394/3/1 | پذیرش: 1394/11/20 | انتشار: 1395/10/26
فهرست منابع
1. [1] Ochieng, W.Y., M.A. Quddus, and R.B. Noland, "Map matching in complex urban road networks", Revista Brasileira de Cartografia, 55, 1-18, 2004.
2. [2] Rerrer, U. and O. Kao, "Suitability of Positioning Techniques for Location-based Services in wireless LANs". presented at the International Workshop on Positioning, Navigation and Communication (WPNC), Hannover, 2005.
3. [3] White, C.E., D. Bernstein, and A.L. Kornhauser, "Some map matching algorithms for personal navigation assistants", Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 8(1), 91-108, 2000. [DOI:10.1016/S0968-090X(00)00026-7]
4. [4] Dewandaru, A., A.M. Said, and A.N. Matori. "A novel map-matching algorithm to improve vehicle tracking system accuracy", presented at the ICIAS 2007, Kuala Lumpur, 2007. [DOI:10.1109/ICIAS.2007.4658370]
5. [5] Quddus, M.A., "High integrity map matching algorithms for advanced transport telematics applications", Thesis (Ph.D.), Imperial College London, 2006.
6. [6] Bernstein, D., and Kornhauser, A., "Map matching for personal navigation assistants", presented at the 77th annual meeting of the Transportation Research Board,
7. [7] Washington D.C., 1998.
8. [8] Scott, C.A., "Improved GPS positioning for motor vehicles through map matching",
9. [9] presented at the Institute of Navigation (ION) annual conference, Salt Lake City, 1994.
10. [10] ZHAO K., YANG Y., and QU B., "A Point-Based Map Matching Algorithm for GPS/DR Integrated Navigation Systems", Guidance and Fuze, 3, 22-27, 2003.
11. [11] Greenfeld, J.S., "Matching GPS observations to locations on a digital map", presented at the 81st Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington D.C., 2002.
12. [12] Bentley, J.L. and H.A. Maurer, "Efficient worst-case data structures for range searching", Acta Informatica, 13(2), 155-168, 1980. [DOI:10.1007/BF00263991]
13. [13] Fuchs, H., Kedem, Z.M., and Naylor, B.F., "On visible surface generation by a priori tree structures", Computer Graphics, 14, 124-133, 1980. [DOI:10.1145/965105.807481]
14. [14] Phuyal, B.P., "Method and use of aggregated dead reckoning sensor and GPS data for map matching", presented at the 15th International Technical Meeting of the Satellite Division of The Institute of Navigation (ION GPS 2002), Portland, 2002.
15. [15] Bouju, A., Stockus, A., Bertrand, F., and Boursier, P., "Location-based spatial data
16. [16] management in navigation systems", IEEE Symposium on Intelligent Vehicle, 1, 172-177, 2002.
17. [17] Bierlaire, M., J. Chen, and J. Newman, "A probabilistic map matching method for smartphone GPS data", Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 26: 78-98, 2013. [DOI:10.1016/j.trc.2012.08.001]
18. [18] Velaga, N.R., M.A. Quddus, and A.L. Bristow, "Improving the performance of a topological map-matching algorithm through error detection and correction", Intelligent Transportation Systems, 16(3), 147-158, 2012. [DOI:10.1080/15472450.2012.691852]
19. [19] Liu K, Li Y, He F, Xu J, Ding Z, "Effective map-matching on the most simplified road network", presented at the 20th International Conference on Advances in Geographic Information Systems, Redondo Beach, California, 2012. [DOI:10.1145/2424321.2424429]
20. [20] Zheng Y, Quddus MA., "Weight-based shortest-path aided map-matching algorithm for low-frequency positioning data", presented at the Transportation Research Board 90th Annual Meeting, Washington D.C., 2011.
21. [21] Elder, R.L., "An examination of circular error probable approximation techniques", Masters Thesis, U.S. Air Force Institute of Technology, 1986.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar M, Alesheikh A A. Developing a weighted-base map matching algorithm with the focus on modeling parameters and weights optimization. jgit. 2016; 4 (2) :103-122
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-92-fa.html

رهبر مهدی، آل شیخ علی اصغر. توسعه‌ی یک الگوریتم تناظریابی امتیاز محور با تمرکز بر مدل‌سازی و بهینه‌سازی وزن متغیرها. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1395; 4 (2) :103-122

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-92-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331