[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 326
نرخ پذیرش: 63.2
نرخ رد: 36.8
میانگین داوری: 208 روز
میانگین انتشار: 344 روز
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی نو در پیاده سازی الگوریتم‌های ساده سازی هندسی عوارض خطی با هدف کنترل بر میزان ساده سازی
امیر غلامی ، ابوالفضل قنبری* ، ندا کفاش چرندابی
دانشگاه تبریز
چکیده:   (227 مشاهده)
ساده‌سازی هندسی عوارض خطی از اوایل سال 1900 میلادی مورد توجه جغرافی‌دانان و کارتوگراف‌ها قرار گرفت و با گذشت زمان و افزایش حجم تولید داده‌ها، بر اهمیت آن افزوده شد. اکثر الگوریتم‌های ارائه شده توسط محققان مختلف، بر مبنای حد آستانه عمل می‌کنند و کنترل خاصی بر میزان حجم ساده‌سازی هندسی ندارند. بدین ترتیب در این تحقیق، رویکردی ارائه شد که توسط آن می‌توان بدون آزمون و خطا، درصد یا تعداد کاهش نقاط اولیه عارضه خطی را تعیین نمود. این رویکرد به عنوان نمونه بر روی دو الگوریتم داگلاس-پوکر (DP) و ویسوالینگام-وایعت (VW) با هدف انتخاب برترین نقاط به تعداد دلخواه (n) پیاده شد و نتایج به دست آمده از آن توسط سه داده مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان داد، هر یک از الگوریتم‌های پیشنهادی می‌تواند 80 درصد از نقاط انتخابی توسط کارشناس نقشه بردار در برداشت عرصه‌ی یک زمین کشاورزی را با دقت 68/98 درصدی در محاسبه مساحت و خطای 95 سانتی‌متری در تعیین موقعیت مطلق، به درستی انتخاب کند.
نتایج بررسی کیفیت ساده‌سازی توسط الگوریتم‌های پیشنهادی مبتنی بر DP و VW، بر اساس سه شاخص مختلف، نشان می‌دهد که متوسط خطا توسط پلیگون‌های اسلایور، درصد شباهت انحنای متوسط و درصد شباهت تندی زوایا برای 10، 30، 50، 70 و 90 درصد ساده‌سازی بر روی چهارده خط سیر جمع آوری شده، برای الگوریتم مبتنی بر DP به ترتیب برابر 50/0، 30/72 و 85/71 و برای الگوریتم مبتنی بر VW به ترتیب برابر 45/0، 34/70 و 84/69 بوده است.
همچنین نشان داده شده است که حتی با بهینه‌سازی مقدار حد آستانه الگوریتم‌های DP و VW، توسط الگوریتم بهینه‌سازی ژنتیک، خطای نسبی آن‌ها در انتخاب برترین نقاط به تعداد مشخص، به صورت میانگین برای 14 خط سیر جمع آوری شده، به ترتیب 212/38 و 228/40 درصد بیشتر از الگوریتم‌های پیشنهادی تحقیق در مدت زمان پردازشی برابر خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: ساده‌سازی هندسی، عارضه خطی، خط سیر.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1403/5/5 | پذیرش: 1403/8/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660