%0 Journal Article %A Kazeminia, Abdolreza %A Ghanizadeh, Alireza %T Evaluation of Seismic vulnerability of transport networks with an emphasis on criteria earth resistance and design of routes and rescue using GIS %J Journal of Geospatial Information Technology %V 6 %N 1 %U http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-563-fa.html %R 10.29252/jgit.6.1.57 %D 2018 %K Urban transport network, Vulnerability, geometric network, Earthquake, %X اهمیت شبکه حمل و نقل در بخش اقتصاد، صنعت، سیاست و حتی نظامی سبب شده که زیربنای توسعه پایدار در هر منطقه باشد. شبکه حمل و نقل شهری قبل و بعد از زلزله، در عملیات امداد و نجات، جابجایی و تخلیه آسیب دیدگان تأثیر قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین طراحی شبکه هندسی حمل و نقل شهری و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌ها‌ی احتمالی امری ضروری به نظر می‌رسد. شهر کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و محصور بودن به‌وسیله گسل‌ها در برابر زلزله آسیب‌پذیر است؛ بنابراین در این تحقیق سعی شده که ابتدا آسیب‌پذیری شبکه حمل و نقل شهرکر‌مان را در برابر زلزله بر اساس معیارهای مقاومت زمین و با استفاده از روش سیستم اطلاعات مکانی- تحلیل سلسله مراتبی پهنه‌بندی و بعد از تعریف پایگاه داده زمین مرجع برای مسیرهای شهری، جهت خدمات‌رسانی و تخلیه سریع‌تر آسیب دیدگان در زمان و یا بعد از زلزله، شبکه هندسی حمل و نقل منطقه طراحی گردد. در جداول توصیفی لایه معابر شهری، فیلدهای آسیب‌پذیر بودن معابر به همراه فیلد‌های نام، کد شناسایی، یک‌طرفه و دوطرفه بودن، طبقه‌بندی و طول خیابان‌ها ایجاد و اطلاعات توصیفی مربوطه وارد گردید که می‌توان با به کار بردن تحلیل‌های شبکه در زمان موردنیاز، به‌راحتی بهترین مسیر تخلیه نجات آسیب دیدگان را با در نظر گرفتن محدودیت آسیب‌پذیری مسیرها، تعیین نمود. نتایج نهایی حاکی از این است که آسیب‌پذیری شبکه حمل و نقل شهر کرمان در مناطق 1و3 بیشتر به چشم می‌خورد و دلیل آن را می‌توان، تجمع تأسیسات آسیب‌پذیر شهری و مقاومت کم زمین، در این نواحی دانست؛ بنابراین در برنامه‌ریزی‌ها، باید این مناطق در اولویت قرار گیرند. %> http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-563-fa.pdf %P 57-76 %& 57 %! %9 Research %L A-11-492-3 %+ Sirjan University of Technology %G eng %@ 2008-9635 %[ 2018