Journal of Geospatial Information Technology
مهندسی فناوری اطلاعات مکانی
jgit
Engineering & Technology
http://jgit.kntu.ac.ir
1
admin
2008-9635
8
10.61186/jgit
14
٢۵٣٨-۴١٨X
13
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
6
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی آسیبپذیری لرزهای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیرهای امداد و نجات با استفاده از GIS
Evaluation of Seismic vulnerability of transport networks with an emphasis on criteria earth resistance and design of routes and rescue using GIS
سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
GIS
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;">اهمیت شبکه حمل و نقل در بخش اقتصاد، صنعت، سیاست و حتی نظامی سبب شده که زیربنای توسعه پایدار در هر منطقه باشد. شبکه حمل و نقل شهری قبل و بعد از زلزله، در عملیات امداد و نجات، جابجایی و تخلیه آسیب دیدگان تأثیر قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین طراحی شبکه هندسی حمل و نقل شهری و برنامهریزی برای کاهش آسیبهای احتمالی امری ضروری به نظر میرسد. شهر</span> <span style="font-family:b nazanin;">کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و محصور بودن بهوسیله گسلها در برابر زلزله آسیبپذیر است؛ بنابراین در این تحقیق سعی شده که ابتدا آسیبپذیری شبکه حمل و نقل شهرکرمان را در برابر زلزله بر اساس معیارهای مقاومت زمین و با استفاده از روش سیستم اطلاعات مکانی- تحلیل سلسله مراتبی پهنهبندی و بعد از تعریف پایگاه داده زمین مرجع برای مسیرهای شهری، جهت</span> <span style="font-family:b nazanin;">خدماترسانی و تخلیه سریعتر آسیب دیدگان در زمان و یا بعد از زلزله، شبکه هندسی حمل و نقل منطقه طراحی گردد. در</span> <span style="font-family:b nazanin;">جداول</span> <span style="font-family:b nazanin;">توصیفی لایه معابر شهری، فیلدهای آسیبپذیر بودن معابر به همراه فیلدهای نام، کد شناسایی، یکطرفه و دوطرفه بودن، طبقهبندی و طول خیابانها ایجاد و اطلاعات توصیفی مربوطه وارد گردید که میتوان با به کار بردن تحلیلهای شبکه در زمان موردنیاز، بهراحتی بهترین مسیر تخلیه نجات آسیب دیدگان را با در نظر گرفتن محدودیت آسیبپذیری مسیرها، تعیین نمود. نتایج نهایی حاکی از این است که آسیبپذیری شبکه حمل و نقل شهر کرمان در مناطق 1و3 بیشتر به چشم میخورد و دلیل آن را میتوان، تجمع تأسیسات آسیبپذیر شهری و مقاومت کم</span> <span style="font-family:b nazanin;">زمین، در این نواحی دانست؛ بنابراین در برنامهریزیها، باید این مناطق در اولویت قرار گیرند.</span><strong><span style="font-family:b nazanin;"></span></strong>
Transport networks are the main foundation of continuous development of regions due to its importance to economic, industry, political, and even military. Public transportation network becomes significantly important before and after earthquakes, rescue operations, and displacement and evacuation of victims. Hence, geometric network design and planning of urban transport to reduce potential injuries seem vital. The Kerman city due to its geographical location and being trapped within earthquake faults is vulnerable. In this work, we studied the Kerman urban transport network vulnerability against earthquakes resistance based on criteria Earth and using GIS- AHP by defining the reference database for urban routes, to serve and to drain injuries faster during or after earthquakes. In descriptive tables, the layer of city routes, vulnerability of fields along with route name, identification code, being a one-way or two-way route, classification, and route lengths are documented. When required, by applying network analysis such descriptive tables can be used to find the best route to rescue victims. Results show that the most vulnerabile transport networks in the Kerman city are in regions 1and 3 which is due to accumulation of vulnerable urban facilities and low-resistant ground in these areas. Hence, these regions should be considred as highest priority in planning.
شبکه حمل و نقل شهری, آسیبپذیری, شبکه هندسی, پایگاه داده زمین مرجع, زلزله
Urban transport network, Vulnerability, geometric network, Earthquake
57
76
http://jgit.kntu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-492-3&slc_lang=fa&sid=1
Abdolreza
Kazeminia
عبدالرضا
کاظمی نیا
Kazeminia@Sirjantech.ac.ir
10031947532846005158
10031947532846005158
Yes
Sirjan University of Technology
دانشگاه صنعتی سیرجان
Alireza
Ghanizadeh
علیرضا
غنی زاده
10031947532846005159
10031947532846005159
No
Sirjan University of Technology
دانشگاه صنعتی سیرجان