Journal of Geospatial Information Technology
مهندسی فناوری اطلاعات مکانی
jgit
Engineering & Technology
http://jgit.kntu.ac.ir
1
admin
2008-9635
8
10.61186/jgit
14
٢۵٣٨-۴١٨X
13
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
1
1
online
1
fulltext
fa
پهنهبندی خطر ناپایداری دامنهها در محدوده جاده چالوس، به کمک GIS (حدفاصل کرج ـ گچسر)
Slope Instability Hazard Zonation on the Area of Chalus Road, using GIS (Between Karaj to Gachsar)
پژوهشي
Research
جاده کرج ـ چالوس، از مسیرهای اصلی ارتباطی شهر تهران با نواحی شمالی کشور است که از بخش مرکزی رشتهکوههای البرز میگذرد. عبور این مسیر ارتباطی از نواحی کوهستانی با حرکات دامنهای و رانش زمین در دامنههای مشرف به مسیر راه، همراه شده است. در این تحقیق بخشی از جاده کرج ـ چالوس در حد فاصل کرج تا گچسر به طول 50 کیلومتر و مساحت 818 کیلومترمربع، مورد مطالعه قرار گرفته است و نتیجه نهایی به صورت نقشه پهنهبندی خطر ناپایداری دامنهها ارائه شده است. عوامل مؤثر در این پهنهبندی با الگو گرفتن از روشهای مختلف پهنهبندی، عبارتاند از: لیتولوژی، شیب، فاصله از گسل، تراکم شبکه زهکشی و پوشش گیاهی. بهمنظور ارائه روشی که بتوان برخلاف سایر روشهای ارائه شده برای پهنهبندی، مرز مناطق خطر را از حالت واضح و ناگهانی خارج ساخت، و همچنین بهمنظور انتقال تدریجی اثر منفی هر پدیده مؤثر ناپایدارکننده که در یک واحد از شبکه پهنهبندی قرار گرفته است، به سایر واحدهای شبکه، از روش کریجینگ به عنوان الگوی محاسبات استفاده شده است. پس از تهیه نقشه پهنهبندی منطقه به روش کریجینگ، ضمن انجام بازدیدهای صحرایی از مناطق پرخطر، دادههای موجود از زمینلغزشهای اتفاق افتاده در منطقه، جمعآوری گردید و میزان دقت این روش در تعیین مناطق پرخطر مورد ارزیابی قرار گرفت.
Passing over central part of the Alborz mountains, Karaj-Chalus Road is a major route making connection between Tehran city and north parts of Iran. This transportation road crossing over mountainous included of volcano and sedimentary deposits since Paleozoic to Eocene period such as limestone, dolomite, quartzite, diorite and tuff and gets along with slope movements and earth flows in ranges verge to the road path. In this research, a part of Karaj-Chalus road located at a distance between Karaj and Gachsar with a length of 50km and a surface area of 818m2 is studied and the final result has been presented as a slope instability zonation map. With benchmarking from different zonation methods, the effective factors on this zonation are as: lithology, slope, distance from fault, drainage network density and vegetation cover. In contrast to other methods suggested for zonation, in this study a method has been presented to be used to exclude hazard borders from sharp and clear status and, also, kriging method was used to transfer phenomenal effect existing in one unit of network to its nearby units. Field inspections as well as data available about the landslides occurred in this study zone confirmed that zonation map prepared of kriging model has discriminated ranges susceptible to instability hazard with high accuracy.
پهنهبندی, ناپایداری دامنه, کریجینگ, سیستم اطلاعات مکانی
Slope instability, Zonation, Kriging, Chalus road
81
91
http://jgit.kntu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-128-14&slc_lang=fa&sid=1
Morteza
Jafarkhalou
مرتضی
جعفرخالو
jafarkhaloo@zayandab.com
10031947532846004774
10031947532846004774
Yes
University of Tarbiat Modarres
دانشگاه تربیت مدرس
Ali
Uromiaei
علی
ارومیهای
10031947532846004775
10031947532846004775
No
University of Tarbiat Modarres
دانشگاه تربیت مدرس
Mashallah
Khamechian
ماشاءاله
خامهچیان
10031947532846004776
10031947532846004776
No
University of Tarbiat Modarres
دانشگاه تربیت مدرس