@article{ author = {Aghabalaei, Amir and Ebadi, Hamid and Maghsoudi, Yasser}, title = {A New Method to Improve the Results of Classification Obtained from Compact Polarimetry Data}, abstract ={ Recently, a new mode is proposed in Dual Polarimetry (DP) imaging systems that is called Compact Polarimetry (CP) which has several important advantages in comparison with Full Polarimetry (FP) such as reduction ability in complexity, cost, mass, and data rate of a Synthetic Aperture RADAR (SAR) system. Despite these advantages, the CP mode, compared to the FP mode, still achieves less information to be extracted from targets. Therefore, accuracies of classification obtained from CP data are lower than those obtained from FP data. In this paper, a new method is proposed to improve the results of classification obtaind by using CP data. For this propose, two ways are considered. First, the CP modes simulated by RADARSAT-2 FP mode, and second, Pseudo Quad Polarimetry (PQ) modes reconstructed by exploited CP modes are combine in the extracted polarimetric feature level. Results of this study show that this combination can be increase the classification accuracies.}, Keywords = { Compact Polarimetry, Combination in Feature Level, Classification.}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {1-11}, publisher = {kntu}, title_fa = {ارائه روشی جدید جهت بهبود نتایج طبقه‌بندی حاصل از مدهای پلاریمتری فشرده}, abstract_fa ={اخیرا مد جدیدی در سیستم‌های تصویربرداری پلاریمتری دوتایی (DP) رادار با روزنه مجازی (SAR) ارائه شده است که پلاریمتری فشرده (CP) نامیده می‌شود. این مد چندین مزیت مهم را نسبت به مد تمام پلاریمتری (FP) دارا می‌باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش در پهنای نوار و نیز کاهش در پیچیدگی، هزینه و نرخ دادهای یک سیستم تصویربرداری SAR اشاره کرد. علی‌رغم این مزایا، این مد اطلاعات کمتری از اهداف را نسبت به مد FP اخذ می‌کند. بنابراین دقت نتایج طبقه‌بندی با استفاده از این مد، به‌مراتب کمتر از دقت نتایج حاصل از به‌کارگیری مد FP خواهد بود. این تحقیق، روشی را جهت بهبود نتایج حاصل از طبقه‌بندی با استفاده از داده‌های CP پیشنهاد می‌دهد. برای این منظور، دو روش درنظر گرفته شده است. در روش اول، مدهای CP شبیه‌سازی شده از مد FP ماهواره رادارست-2، و در روش دوم، مدهای FP بازسازی شده از این مدهای CP (که شبه پلاریمتری چهارتایی (PQ) نامیده می‌شوند) در سطح ویژگی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ترکیب مدهای CP در سطح ویژگی دقت کلی طبقه‌بندی را به 76/79%، و ترکیب مدهای PQ دقت کلی طبقه‌بندی را به 01/85% بهبود داده و گاهی بهتر از دقت کلی طبقه‌بندی حاصل از به‌کارگیری مد FP خواهد کرد.}, keywords_fa = {پلاریمتری فشرده, تلفیق در سطح ویژگی, طبقه‌بندی}, doi = {10.29252/jgit.5.3.1}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-513-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-513-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {PanahiVaghar, Chista and Voosoghi, Behzad and HajiAghajany, Saei}, title = {An investigation of the link between faulting and topography in seismic regions}, abstract ={Topography is usually resulted from the deformation patterns of the plate tectonics and faults. If we can create a model for these interactions of topography and tectonics, after the complete recognition of the properties of the tectonics based on the slip rates of the study area, the model will reconstruct the topography of the región as well. In this paper, in order to model these interactions, three faults on the study area are considered. Then, the method of Boundary Element based on the Okada Model is used to simulate the topography of the area from these three fault. Since Iran is subjected to the high possibility of the earthquake, it is important to investigate this matter and with the generalization of this idea, the topography of this region can be reconstructed in more dimensions, based on the set of the observed variations on the ground perspective and its comparison with the real height model from the satellite topographic models studies, a structural control on the faults of the region can be gained. In this investigation, the modeling of the relationship between tectonics and the topography, results a criteria for understanding and predicting some parameters of the faults that have created that topography. Therefore, by changing the faults parameters, the height estimations can be obtained and by considering the various values for the variable parameters, the identical topographies can be produced and they are finally compared with the real height model and the topographic coordination of these three faults. The studies of this modeling show that these faults have been active from the Quaternary era and were moving with the vertical slip rate of 2 mm per year. By comparing the earth topography quantities of these models, the presence of the horizontal slip in the slope directions of faults with the slip rate of 2.5 mm per year is confirmed. This value was already determined by the geology or satellite topographic models studies.}, Keywords = {Plate tectonics, Topography, Deformation}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {13-29}, publisher = {kntu}, title_fa = {شناخت ساختار گسلش بر مبنای توپوگرافی در مناطق لرزه خیز}, abstract_fa ={توپوگرافی، غالباً ماحصل چگونگی حرکت صفحه‌های تکتونیکی و گسل‌ها نسبت به هم است و اگر پس از شناسایی کامل ویژگی‌های تکتونیکی و بر اساس نرخ حرکت گسل‌های منطقه، این کنش و واکنش‌ها را مدل‌سازی کنیم، به مدلی کاربردی خواهیم رسید که توپوگرافی منطقه را بازسازی می‌کند. در این مقاله جهت نشان دادن ارتباط بین تکتونیک و توپوگرافی، بر روی سه گسل مشخص در منطقه تمرکز نموده و با استفاده از الگوریتم المان مرزی و مدل اُکادا، سعی بر شبیه‌سازی توپوگرافی ایجاد شده از فعل و انفعالات این سه گسل داریم. با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور ایران و ضرورت تحقیق این موضوع، با تعمیم این ایده، می‌توان در ابعاد وسیع‌تری، توپوگرافی منطقه‌ای را بازسازی نموده؛ سپس از مجموعه تغییرات مشاهده شده در نمای زمین و مقایسه با مدل ارتفاعی واقعی حاصل از مطالعات ماهواره‌ای، به کنترل ساختاری بر گسل‌های منطقه دست یافت. با انجام این تحقیق، بر اساس مدل‌سازی رابطه بین تکتونیک و توپوگرافی، به معیاری جهت شناخت و پیش‌بینی مشخصات گسل‌ها، خواهیم رسید. بدین منظور با تغییر شاخص‌های تکتونیکی مربوط به گسل‌ها، به تخمین ارتفاعات حاصل پرداخته و با در نظرگرفتن مقادیر مختلف برای سه شاخص متغیر، دست به ایجاد توپوگرافی‌های متناظر با هر یک زده‌ایم و نهایتاً با مدل ارتفاعی واقعی و مختصات توپوگرافیک این سه گسل مقایسه نموده‌ایم. مطالعات حاصل از مدل‌سازی نشان داد این سه گسل از شروع دوره کواترنری فعالیت داشته؛ همچنین با نرخ لغزش قائم 2 میلی‌متر در سال در حال حرکت بوده‌اند. با استفاده از مقایسه کمّی توپوگرافی زمین با مدل‌های ایجاد شده، وجود لغزش افقی در راستای شیب گسل با نرخ لغزش 5/2 میلی‌متر در سال، تأیید شد؛ مقداری که تا پیش از این توسط مطالعات زمین‌شناسی یا ماهواره‌ای، تعیین شده بود.}, keywords_fa = {تکتونیک صفحه‌ای, توپوگرافی, تغییرشکل}, doi = {10.29252/jgit.5.3.13}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-514-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-514-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {Khalesian, Mina and Delavar, Mahmood Rez}, title = {Wireless Sensor Networks Deployment Using a Constrained Multi-objective Evolutionary Approach Based on Decomposition}, abstract ={ Wireless sensors deployment is considered as one of the major and fundamental steps of wireless sensor networks (WSNs) design. One of the main challenges of sensors deployment is to find a trade-off between conflicting and competing objectives of the WSN including network coverage and lifetime under connectivity constraints. Besides, decomposition is a basic method in traditional multi-objective optimization and in recent decades, it has also been used for optimizing multi-objective evolutionary problems. In this paper, a constrained Pareto-based multi-objective evolutionary approach based on decomposition (CPMEA/D) is proposed for solving the sensors optimal deployment problem in a WSN. The aim of this approach is to decompose the multi-objective optimization problem into a number of scalar optimization subproblems and then to optimize them simultaneously for finding the Pareto optimal layouts in which the network coverage is maximized and the sensors energy consumption is minimized while the connectivity between each sensor node and the high energy communication node (i.e. sink) is maintained. In this paper, the comparison of the common performance metrics indicates that the proposed approach has made significant improvements on the overall performance of the CPMEA. Moreover, the simulation results on a WSN test instance have shown the superiority of the proposed approach (i.e. CPMEA/D) over the CPMEA and a diverse set of high quality designed networks has been provided to facilitate decision maker’s choices.}, Keywords = {Wireless Sensor Network, Deployment, Constrained Pareto-based Multi-objective Evolutionary Approach, Optimization}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {31-49}, publisher = {kntu}, title_fa = {جانمایی حسگرها در یک شبکه‌ حسگر بی‌سیم با استفاده از یک رهیافت تکاملی چندهدفه مقید بر مبنای تجزیه}, abstract_fa ={جانمایی حسگرها یکی از بنیادی‌ترین مسائل در طراحی شبکه‌های حسگر بی‌سیم محسوب می‎گردد. یکی از چالش‌های اصلی در جانمایی حسگرها، یافتن موازنه‌ای‌ بهینه بین اهداف متعارض شبکه (مانند پوشش و طول عمر شبکه) تحت قیود همبندی می‌باشد. از طرف دیگر، تجزیه، یک روش پایه در بهینه‌سازی چندهدفه محسوب می‎گردد که در سال‌های اخیر ایده استفاده از آن در بهینه‌سازی تکاملی چندهدفه مطرح شده است. در این مقاله یک رهیافت "تکاملی چندهدفه پَرِتو مبنای مقید بر پایه تجزیه" برای حل مسئله جانمایی بهینه حسگرها در یک شبکه حسگر بی‌سیم مطرح شده است. هدف این رهیافت آن است که با تجزیه‌ مسئله ‌بهینه‌سازی چندهدفه جانمایی حسگرها به چندین زیرمسئله بهینه‌سازی اسکالر و بهینه نمودن همزمان آنها، به یافتن جانمایی‌های بهینه پَرِتویی بپردازد که در آنها پوشش و طول عمر شبکه حداکثر شده و همبندی کامل بین هر گره حسگر و گره ارتباطی با انرژی بالا نیز برقرار باشد. در این مقاله، مقایسه متریک‌های کارایی مطرح در این زمینه نشان می‌دهد که رهیافت پیشنهاد شده منجر به بهبودهایی مهم در کارایی کلی رهیافت "تکاملی چندهدفه پَرِتو مبنای مقید" شده است. همچنین، نتایج شبیه‌سازی بر روی یک نمونه آزمایشی حاکی از برتری رهیافت "تکاملی چندهدفه پَرِتو مبنای مقید بر پایه تجزیه" بر رهیافت "تکاملی چندهدفه پَرِتو مبنای مقید" و تولید مجموعه‌ای متنوع از شبکه‌های طراحی شده با کیفیت بالا برای ارائه به تصمیم‌گیرندگان و تسهیل انتخاب شبکه مناسب می‌باشد.  }, keywords_fa = {شبکه حسگر بی‌سیم, جانمایی حسگرهای بی‌سیم, رهیافت تکاملی چندهدفه پَرِتو مبنای مقید بر پایه تجزیه, بهینه‌سازی}, doi = {10.29252/jgit.5.3.31}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-515-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-515-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {Shokri, Vahid and Abbaspour, Rahim Ali}, title = {Traffic Jams Detection based on the GPS Trajectories Extracted from Volunteered Geographic Information}, abstract ={ Despite the benefits of fixed sensors to collect traffic data such as quality and accessibility, factors such as dependence on equipment, lack of full coverage, the high cost of data collection, management and analysis revealed the need to develop proper infrastructure. Increasing advances in volunteer geographic information (VGI) and location-aware technologies opens new dimension to collect and publish traffic data in high volume with lower costs. Therefore, developing a system to facilitate the collection, extraction, and dissemination of traffic information by utilizing VGI was considered, but given the extent of the issue, this paper focuses on providing strategies to extract traffic jam from GPS trajectories. First in pre-processing stage, trajectories are being cleaned and irrelevant data will be removed. Then ST-matching algorithm GPS trajectories match on road network are being used. After calculating the average speed between each two consecutive points, traffic jams were determined by comparing the free-flow speed and roads network speed. In order to test and evaluate the system, GPS trajectories which is collected voluntarily by taxis between 2nd to 8th of February 2008 in Beijing, is being used. For example, results of traffic jam in the period of 16-16: 20, indicates that most of the main roads and connecting links experiencing traffic jam and this is due to the transfer of traffic from the city center and working areas to residential areas. Results of this paper show that with the appropriate participation of users in producing VGI even with low penetration rate (8/3%) traffic jam could be determined in big cities with a road network about 72720 segments with lower cost and without need of special equipment with an appropriate accuracy.}, Keywords = {traffic data, volunteer geographic information (VGI), GPS trajectories, traffic jam}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {51-67}, publisher = {kntu}, title_fa = {تعیین راهبندان‌های ترافیکی بر مبنای خطوط سیر حاصل از اطلاعات مکانی داوطلبانه}, abstract_fa ={برخلاف مزایای حسگرهای ثابت در گردآوری داده‌های ترافیکی مانند کیفیت بالا‌، عواملی مانند وابستگی به تجهیزات، عدم پوشش کامل، هزینه و زمان بالای گرد‌آوری، مدیریت و تحلیل داده‌ها نیاز به توسعه زیرساختی مناسب را آشکار می‌سازد. افزایش رو به رشد اطلاعات مکانی داوطلبانه و توسعه فن‌آوری‌های مکان‌آگاه ابعاد جدیدی برای جمع‌آوری و نشر داده‌های ترافیکی با حجم بالا و هزینه پایین فراهم ساخته است. لذا توسعه سامانه‌ای به‌منظور تسهیل در امر جمع‌آوری، استخراج و نشر اطلاعات ترافیکی با بهره‌گیری از اطلاعات مکانی داوطلبانه مدنظر قرارگرفت، اما با توجه به گستردگی موضوع، در این مقاله تمرکز بر خطوط سیر و ارائه راهکاری جهت استخراج راهبندان‌های ترافیکی است. در ابتدا داده‌های خطوط سیر در مرحله پیش‌پردازش پاک‌سازی و داده‌های نامربوط حذف می‌شوند، سپس با استفاده از الگوریتم  تطبیق نقشه مکانی-زمانی بر شبکه معابر منطبق می‌گردند. پس‌ازآن، سرعت متوسط بین هر دونقطه متوالی محاسبه و با مقایسه سرعت جریان آزاد و سرعت شبکه معابر، راهبندان‌های ترافیکی تعیین می‌گردد. به‌منظور ارزیابی سامانه از داده‌های خطوط سیر شهر پکن در بازه زمانی 2 تا 8 فوریه سال 2008 میلادی که داوطلبانه توسط تاکسی‌ها جمع‌آوری‌شده استفاده‌گردید. برای نمونه نتایج راهبندان‌های ترافیکی در بازه زمانی 16 تا16:20 اکثراً در معابر اصلی و لینک‌های اتصال مشاهده می‌شود و این امر به علت انتقال جریان ترافیک از مرکز شهر و محل‌های کار به مناطق مسکونی است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با استفاده از مشارکت مناسب کاربران در قالب اطلاعات مکانی داوطلبانه با نرخ نفوذ پایین (8/3%) ترافیک یک شهر بزرگ در حدود 72720 قطعه‌راه را با صرف هزینه پایین و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده می‌توان تعیین نمود.}, keywords_fa = {ترافیکی, اطلاعات مکانی داوطلبانه VGI, خطوط سیر GPS, راهبندان‌های ترافیکی}, doi = {10.29252/jgit.5.3.51}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-516-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-516-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {Ghavami, Zinat and Arefi, Hossein and Bigdeli, Behnaz and Janalipour, Mil}, title = {Comprehensive investigation on non-parametric classification methods in order to separate urban objects using the integration of very high spatial resolution LiDAR and aerial data}, abstract ={  Nowadays, to obtain information covering urban land, the city is one of the most important and widely used management tools in the study of Earth changes. Classification of images is one of the most common methods of extracting information from remote sensing data. Complex and dense urban areas are one of the problems in the analysis of remote sensing. The accuracy of classification performance in these areas is under the attention of the researchers and always tries to improve the accuracy. Using different data and application integration techniques to classify a variety of effects can be more accurate-achieved with higher reliability. Among the successful classification methods in recent years, support vector machines algorithm and ensemble learning algorithms such as Bagging, Boosting and Random Forest noted can be mentioned. In this paper, the performance of the four algorithms to identify the effects of the dense city with a very high resolution aerial LIDAR and image are discussed. The results show that the combination of LIDAR data and aerial image, gives out a better classification of the degree of urban features. The classification of urban features with the help of integrated LIDAR and aerial image information with the use of support vector machine algorithm-precision 93.99% performs higher ability than other classification methods such as Bagging, Boosting and Random Forest.}, Keywords = {LIDAR Data, Areal Image, Support Vector Machines, Bagging, Boosting, Random Forest}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {77-97}, publisher = {kntu}, title_fa = {بررسی جامع بر روی روش‌های طبقه‌بندی غیرپارامتریک به منظور تفکیک عوارض شهری با استفاده از تلفیق داده‌های لایدار و تصویر هوایی با توان تفکیک مکانی بسیار بالا}, abstract_fa ={امروزه به دست آوردن اطلاعات پوشش اراضی شهری، یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت شهری است و کاربرد زیادی در بررسی تغییرات زمین دارد. طبقه‌بندی تصاویر، یکی از متداول¬ترین روش‌های استخراج اطلاعات از داده‌های سنجش از دور است. وجود نواحی شهری پیچیده و متراکم یکی از مشکلات آنالیزهای سنجش از دور می¬باشد. دقت عملکرد طبقه‌بندی در این مناطق برای محققان مورد توجه بوده و همواره سعی در بهبود این دقت داشته¬اند. با استفاده از تکنیک تلفیق داده¬های مختلف و به کارگیری اطلاعات متنوع از عوارض می‌توان به طبقه‌بندی دقیق‌تر با قابلیت اعتماد بالاتر دست یافت. از جمله روش-های موفقیت آمیز طبقه‌بندی در سال‌های اخیر، می‌توان به الگوریتم‌های ماشین‌ بردار پشتیبان و الگوریتم‌های یادگیری دسته جمعی مانند بگینگ، بوستینگ و جنگل تصادفی اشاره کرد. در این مقاله در مورد عملکرد این چهار الگوریتم برای شناسایی عوارض شهری با استفاده از نقاط متراکم لایدار و تصویر هوایی با قدرت تفکیک بسیار بالا بحث شده است. در این تحقیق از سه شیوه بر اساس طبقه‌بندی داده لایدار و تصویر هوایی به تنهایی و تلفیق هر دو داده استفاده شده‌است. نتایج نشان می‌دهد که ترکیب داده لایدار و تصویر هوایی، طبقه‌بندی بهتری را از عوارض شهری به‌دست می‌دهد. در نهایت طبقه‌بندی عوارض شهری با کمک تلفیق داده‌های لایدار و تصویر هوایی و با استفاده از الگوریتم ماشین‌های بردار پشتیبان با دقت ۹۹/۹۳٪،  توانایی بالاتری نسبت به سایر روش¬های طبقه‌بندی مورد استفاده مانند بگینگ، بوستینگ و جنگل تصادفی دارد.}, keywords_fa = {داده لایدار, تصویر هوایی, ماشین‌های بردار پشتیبان, بگینگ, بوستینگ, جنگل تصادفی}, doi = {10.29252/jgit.5.3.77}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-517-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-517-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {Pahlavani, Parham and Sahraiian, Hamid Reza and Raei, Ami}, title = {Modeling the spreading of forest fire based on a cellular automata using the markov chain and MOLA with a neighborhood filter}, abstract ={  Nowadays, to reduce the damages and high costs of forest fire, there is a need for identifying the factors affecting forest fire, modeling the spread of the fire, as well as specifying the actions to extinguish forest fire. In this research, we tried to identify the biophylsical and human factors affecting spread of the fire in a study area using the geographically weighted regression (GWR) integrated with a genetic algorithm. Subsequently, spread of the forest fire was modeled using the cellular automata (CA), markov chain, and multi-objective land allocation (MOLA) with various neighborhood filters for calibration of transition rules of the CA. Moreover, a combination of the CA and logistic regression was used  to compare with the results of the method mentioned above. Results showed that for the fire that happened  on the study area on November 17, 2010, the proposed CA algorithm using Markov chain and MOLA with a 3×3 neighborhood filter and 30 m pixel size is more precise than those of the other neighborhood filters and pixel sizes. In this case, the kappa index, the overall accuracy, and the relative operating characteristic (ROC) were equalled to 88.8 %, 95.1 %, and 89.0 %, respectively. Also, comparison of two proposed methods of this research indicated that the CA algorithm using the Markov chain and MOLA reached more precise and accurate results than those achieved by the CA algorithm using the logistic regression.}, Keywords = {Spreading of Forest Fire, Geographically Weighted Regression, Cellular Automata, Markov Chain, MOLA, Logistic Regression}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {99-122}, publisher = {kntu}, title_fa = {مدلسازی گسترش آتش‌سوزی جنگل بر مبنای اتوماتای سلولی با به‌کارگیری زنجیره مارکوف و تخصیص چند هدفه زمین با فیلتر همسایگی}, abstract_fa ={امروزه نیاز به شناسایی فاکتورهای موثر بر آتش‌سوزی جنگل، مدلسازی روند توسعه آتش و تبیین اقداماتی برای اطفاء آن، جهت کاهش خسارات و هزینه¬های سنگین ناشی از آتش¬سوزی جنگل، احساس می¬شود. در این تحقیق سعی نمودیم تا ابتدا با استفاده از روش رگرسیون وزن¬دار جغرافیایی در ترکیب با الگوریتم ژنتیک، به شناسایی فاکتورهای موثر بر گسترش آتش در منطقه مورد مطالعه از میان فاکتورهای بیوفیزیکی و انسانی بپردازیم. در ادامه با استفاده از الگوریتم اتوماتای سلولی و روش زنجیره مارکوف به همراه تخصیص چند هدفه زمین با فیلترهای همسایگی مختلف برای کالیبره نمودن قوانین انتقال اتوماتای سلولی، به مدلسازی گسترش آتش‌سوزی جنگل در این منطقه پرداختیم. برای مقایسه با نتایج روش فوق-الذکر، از ترکیب الگوریتم اتوماتای سلولی با روش رگرسیون لجستیک نیز استفاده کردیم. نتایج این تحقیق نشان داد که برای آتش‌سوزی منطقه مورد مطالعه در تاریخ 26آبان 1389، الگوریتم اتوماتای سلولی با به‌کارگیری زنجیره مارکوف به همراه تخصیص چند هدفه زمین با فیلتر همسایگی 3×3 و توان تفکیک مکانی 30 متر، دارای دقت بهتری نسبت به سایر فیلترهای همسایگی و توان‌های تفکیک مکانی است. شاخص کاپا، دقت کلی و شاخص عامل نسبی در این حالت به‌ترتیب برابر با 8/88 درصد، 1/95 درصد و 0/89 درصد به دست آمدند. مقایسه بین دو روش پیشنهادی تحقیق نیز نشان داد که نتایج الگوریتم اتوماتای سلولی با به‌کارگیری زنجیره مارکوف به همراه تخصیص چند هدفه زمین، دارای دقت و صحت بالاتری نسبت به نتایج الگوریتم اتوماتای سلولی با به‌کارگیری رگرسیون لجستیک در منطقه مورد مطالعه می‌باشد.}, keywords_fa = {گسترش آتش‌سوزی جنگل, رگرسیون وزن‌دار جغرافیایی, اتوماتای سلولی, زنجیره مارکوف, MOLA, رگرسیون لجستیک}, doi = {10.29252/jgit.5.3.99}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-518-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-518-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {KarimiFirozjaei, Mohammad and KiavarzMogaddam, Majid and AlaviPanah, Seyed Kazem}, title = {Monitoring and predicting spatial-temporal changes heat island in Babol city due to urban sprawl and land use changes}, abstract ={ Urban heat island is one of the most vital environmental risks in urban areas. The advent of remote sensing technology provides better visibility due to the integrated view, low-cost, fast and effective way to study and monitor environmental changes. The aim of this study is a spatial-temporal evaluation of heat island intensity in the period of 1985-2015 and prediction of heat island intensity variations for the specific studied area in the city of Babol. For this purpose, multi-temporal Landsat images were used in this study. For calculating the land surface temperature, Single channel algorithm were used, and Maximum likelihood algorithm was also utilized to classify Images. Therefore, land use changes and land surface temperatures (LST) were examined, and thereby the relationship between land-use changes was analyzed with the normalized land surface temperature. By using the mean and standard deviation of normalized thermal images, the area was divided into five thermal categories. Then, by applying the heat island intensity index, the heat island changes in the studied period of time was investigated. Land use changes for the future studies was investigated by using Markov model and then, the heat island intensity changes were anticipated. The results indicate that land use changes for built-up lands increased by 92%, and a noticeable decrease was observed for agricultural lands. The Built-up land changes trend has an inverse relation with the trend of FVC and follows the same trend as normalized surface temperature changes. High and very high-temperature categories whose area increases annually, are adjacent to the city core and exit ways of the town. The index ratio of heat island during this period has an increasing trend and the amount of index was altered from 0/5 in 1985 to 0/67 in 2015. Land use changes anticipation and the process of heat island intensity variations for the studied area show alarming results.}, Keywords = {Monitoring, Spatial-temporal, Land-use, UHI, Babol}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {123-151}, publisher = {kntu}, title_fa = {پایش و پیش‌بینی شدت جزیره حرارتی شهر بابل با توجه به گسترش شهری و تغییرات کاربری اراضی در بازه زمانی 1394-1364}, abstract_fa ={جزیره حرارتی شهری یکی از مهم‌ترین خطرات زیست محیطی مناطق شهری می‌باشد. استفاده از فناوری سنجش از دور به دلیل فراهم کردن دید یکپارچه، کم‌هزینه و سریع یک روش کارآمد برای مطالعه و پایش تغییرات محیطی محسوب می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی فضایی-زمانی تغییرات شدت جزیره حرارتی در بازه زمانی 1394- 1364و پیش‌بینی تغییرات شدت جزیره حرارتی محدوده مورد مطالعه در شهرستان بابل می‌باشد. برای این منظور در این پژوهش از تصاویر چند زمانه لندست، محصول بخار آب مودیس و داده¬های زمینی استفاده شده است. برای محاسبه دمای سطح زمین از الگوریتم تک باندی و برای طبقه‌بندی تصاویر از الگوریتم بیشترین شباهت استفاده شده است. تغییرات کاربری اراضی و دمای سطح زمین بررسی و سپس رابطه بین تغییرات کاربری اراضی با دمای سطح نرمال شده تحلیل شد. با بهره‌گیری از میانگین و انحراف معیار تصاویر حرارتی نرمال شده، منطقه به پنج کلاس دمایی طبقه‌بندی و با استفاده از شاخص شدت جزیره حرارتی، میزان تغییرات جزیره حرارتی در طول بازه زمانی مورد مطالعه بررسی شده است. تغییر کاربری اراضی برای آینده با استفاده از مدل مارکوف بررسی و با توجه به آن تغییرات شدت جزیره حرارتی پیش‌بینی شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این است که تغییرات کاربری اراضی به نحوی بوده که اراضی ساخته‌شده با رشد 92 درصدی و اراضی کشاورزی با کاهش چشمگیری مواجه شده‌اند. روند تغییرات اراضی ساخته‌شده با روند تغییرات دمای سطح نرمال شده رابطه مستقیم دارد. طبقات دمایی بالا و بسیار بالا در نزدیکی هسته شهر و راه‌های خروجی از شهر قرار دارند که در طی این سال‌ها با روند افزایش مساحت روبه هستند. شاخص نسبت جزیره حرارتی در طی این دوره روند رو به رشدی داشته و مقدار این شاخص از 5/0 در سال 1364 به 67/0 در سال 1394 رسیده است. پیش‌بینی تغییرات کاربری اراضی و فرایند تغییر شدت جزیره حرارتی برای منطقه مورد مطالعه نتایج نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {پایش, مکانی-زمانی, کاربری اراضی, جزیره حرارتی شهری, بابل}, doi = {10.29252/jgit.5.3.123}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-519-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-519-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} } @article{ author = {Babapour, Hadi and Mokhtarzade, Mahdi and Valadanzouj, Mohamad Jav}, title = {The effect of flight parameters in geometric calibration results for Digital Camera Ultra Cam}, abstract ={Due to the appearance of new digital cameras and variability in manufacturing and technology, the necessity to camera calibration used in this type become a primary need. The high cost and difficulty of implementing the calibration laboratory, made using equations self-calibration in field sites as a practical solution in this regard.  One of the important factors that influence investor in the ultimate accuracy of self-calibration method, is flying parameters, designing methods and Conditions of obtaining images. In this article, we design a photogrammetric blocks in different flight simulation and validation, to implement self-calibration geometric methods on a variety of photogrammetric blocks studied and also the effects of flying on geometric self-calibration results has been studied. Forward and side overlap as the most important factor in improving the accuracy of their methods of geometrical calibration results are presented. Forward overlap of 60 percent to 80 percent and increased side overlap of 20 percent to 60 percent, improving positioning accuracy of 18% were obtained. As well as non-vertical photograph flight, most effective factor in reducing the correlation between the exterior orientation and self-calibration parameters known, so as to increase the range of parameter ω (˚25> ω> -25˚) relative reduction of 3 to 5 percent of the external correlation. In addition, in this study it was found that the same adjustment image blocks in two different heights increase the number of equations and thus increase the accuracy in the adjustment block is at a height of flight.}, Keywords = {Self calibration, Additional parameters, Flight parameters, Digital camera Ultra cam}, volume = {5}, Number = {3}, pages = {153-173}, publisher = {kntu}, title_fa = {بررسی تاثیر پارامترهای پروازی در نتایج کالیبراسیون هندسی دوربین رقومی التراکم}, abstract_fa ={با توجه به ظهور دوربین¬های رقومی جدید و تنوع در ساخت و تکنولوژی به‌کاررفته در این نوع از دوربین‌ها ضرورت کالیبراسیون آنها به‌عنوان یک نیاز اولیه شناخته می‌شود. هزینه‌های بالا و مشکلات اجرایی در انجام کالیبراسیون آزمایشگاهی، استفاده از معادلات خودکالیبراسیون در سایت‌های میدانی را به‌عنوان یکی از راه حل‌های عملی در این زمینه مطرح می‌نماید. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در دقت نهایی حاصل از روش خود کالیبراسیون میدانی، پارامترهای پروازی و نحوه طراحی و شرایط اخذ تصاویر می‌باشد. به این منظور در این مقاله ضمن طراحی یک روش شبیه‌سازی بلوک‌های فتوگرامتری در شرایط مختلف پروازی و اعتبارسنجی آن، به پیاده‌سازی روشهای خودکالیبراسیون هندسی بر روی انواع بلوک¬های فتوگرامتری پرداخته شده و تاثیر پارامترهای پروازی بر نتایج خودکالیبراسیون هندسی مورد مطالعه قرارگرفته است. بر اساس نتایج حاصل مشخص شد که افزایش پوشش طولی و عرضی به‌عنوان مهمترین عامل موثر بر بهبود  دقت نتایج هندسی روش‌های خود کالیبراسیون مطرح می‌باشد به طوری که  افزایش پوشش طولی 60 درصد به 80 درصد و افزایش پوشش عرضی 20 درصد به 60 درصد، بهبود 18 درصدی دقت موقعیتی را به همراه داشت. همچنین عکسبرداری غیرقائم موثرترین عامل پروازی در کاهش همبستگی بین پارامترهای توجیه خارجی و پارامترهای مدل خودکالیبراسیون شناخته شد، به نحوی که افزایش دامنه تغییرات پارامتر ω (˚25> ω >-25˚) باعث کاهش نسبی 3 تا 5 درصدی همبستگی خارجی شده است. علاوه بر این موارد در این تحقیق مشخص شد که سرشکنی همزمان بلوک‌های عکسی در دو ارتفاع مختلف باعث افزایش تعداد معادلات و در نتیجه باعث افزایش دقت در مقایسه با سرشکنی بلوک در یک ارتفاع پرواز می‌گردد.}, keywords_fa = {خودکالیبراسیون, پارامترهای اضافه, پارامترهای پرواز, دوربین رقومی التراکم}, doi = {10.29252/jgit.5.3.153}, url = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-520-en.html}, eprint = {http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-520-en.pdf}, journal = {Engineering Journal of Geospatial Information Technology}, issn = {2008-9635}, eissn = {}, year = {2017} }