[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 317
نرخ پذیرش: 63.1
نرخ رد: 36.9
میانگین داوری: 209 روز
میانگین انتشار: 347 روز
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 54-37 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه شاخص توسعه حمل و نقل محور در مناطق شهری از طریق آنالیزهای مکانی و سیستم استنتاج فازی
حمید مطیعیان* ، محمدسعدی مسگری ، محمد اصلانی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (2878 مشاهده)
دنیای امروزی با مسائلی همچون شهرنشینی و گسترش شهرها مواجه است که این مسائل نیازمند برنامه ریزی مخصوص به خود میباشند. برنامهریزی توسعه حمل و نقل محور به عنوان یک برنامه ریزی قابل اجرا و کارامد تلاش میکند تا برنامه ریزی یکپارچهای بین کاربری زمین و حمل و نقل ایجاد نماید. در این تحقیق، برنامه ریزی توسعه حمل و نقل محور در سطح منطقهای انجام گرفته است به‌طوری‌که یک شاخص مکانی ارائه شده است که سطح توسعه حمل و نقل محور را در محله‌های یکی از مناطق مرکزی شهر تهران اندازهگیری کند. این شاخص شامل چندین معیار و نشانگر می¬باشد. هر نشانگر توسط تحلیل‌های مکانی و در فضای برداری ارزیابی میگردد و سپس این نشانگرها توسط سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی ترکیب میگردند. از آنجا که داده¬های مورد استفاده در تحقیق مربوط به سال 1384 میباشد، خروجی مدل با فعالیت¬های انجام شده بین سالهای 1384 و 1396 ارزیابی میگردد. نتایج این ارزیابی قدرت برنامه‌ریزی توسعه حمل و نقل محور در شناسایی محله¬های نیازمند توسعه و ارتقا را نشان میدهد.
واژه‌های کلیدی: کاربری زمین، حمل و نقل، توسعه حمل و نقل محور، تحلیل مکانی، سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی
متن کامل [PDF 1441 kb]   (886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1395/11/10 | پذیرش: 1396/8/10 | انتشار: 1398/3/31
فهرست منابع
1. [1] Chawla, L. Growing up in an urbanizing world. Routledge: 2016. [DOI:10.4324/9781315541365]
2. [2] H. Sung, and J. Oh. Transit-oriented development in a high-density city: Identifying its association with transit ridership in Seoul, Korea. Cities, 28 (2011) 70-82, 2011 [DOI:10.1016/j.cities.2010.09.004]
3. [3] P. Waddell, G. F. Ulfarsson, J. P. Franklin, and J. Lobb. Incorporating land use in metropolitan transportation planning. Transportation Research Part A, 41(5): 382-410, 2007. [DOI:10.1016/j.tra.2006.09.008]
4. [4] K. K. W. Yim, S. C. Wong, A. Chen, C. K. Wong, and W. H. K. Lam. A reliability-based land use and transportation optimization model. Transportation Research Part C, 19(2): 351-362, 2011. [DOI:10.1016/j.trc.2010.05.019]
5. [5] Y. J. Singh, P. Fard, M. H. P. Zuidgeest, M. Brussel, and M. van Maarseveen. Measuring transit oriented development: a spatial multi criteria assessment approach for the City Region Arnhem and Nijmegen. Journal of Transport Geography 35 (2014) 130-143, 2014. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2014.01.014]
6. [6] J. E. Evans, and R. H. Pratt RH. Transit Oriented Development, TCRP's Traveler Response to Transportation System Changes Handbook series. Transport Research Board, USA, 2007.
7. [7] R. Cervero. "Integration of urban transport and urban planning", in The Challenge of Urban Government: Policies and Practices Eds M E Freire, R E Stren (World Bank Publications Washington, DC). pp 407-427, 2007.
8. [8] R. Cervero, G. Arrington, R. Dunphy, and J. Smith-Heimer. Transit-Oriented Development in the United States: Experiences, Challenges, and Prospects: Transit Cooperative Research Program, FTA, 2004.
9. [9] A. Nasri, and L. Zhang. The analysis of transit-oriented development (TOD) in Washington, D.C. and Baltimore metropolitan areas, Transport Policy, 32 (2014) 172-179, 2014. [DOI:10.1016/j.tranpol.2013.12.009]
10. [10] Cervero, R.; Dai, D. Brt tod: Leveraging transit oriented development with bus rapid transit investments. Transport policy 2014, 36, 127-138. [DOI:10.1016/j.tranpol.2014.08.001]
11. [11] R. Cervero, C. Ferrell, and S. Murphy. TCRP Research Results Digest 52: Transit-Oriented Development and Joint Development in the United States; A Literature Review. Transportation Research Board. Washington, D.C., 2002.
12. [12] D. Belzer, and G. Autler. Transit Oriented Development: Moving from Rhetoric to Reality. Brookings Institution Center on Urban and Metropolitan Policy, Washington, D.C., 2002.
13. [13] T. Parker, M. McKeever, G. Arrington, and J. Smith-Heimer. Statewide Transit-Oriented Development Study: Factors for Success in California, 2002.
14. [14] F. Dur, T. Yigitcanlar, and J. Bunker. A spatial-indexing model for measuring neighborhood-level land-use and transport integration. Environment and Planning B: Planning and Design. 41(5) 792 - 812, 2014. [DOI:10.1068/b39028]
15. [15] CTOD. Planning for TOD: at regional scale: the big picture: The center for Transit-Oriented Development, 2011.
16. [16] CTOD. Why Transit - Oriented Development and Why Now? Reconnecting America: U.S., 2009.
17. [17] J. L. Renne, and J. S. Wells. Research Results Digest 294 - Transit Oriented Development: Developing a Strategy to Measure Success. Transport Research Board, 2005.
18. [18] W. M. Wey. Smart growth and transit-oriented development planning in site selection for a new metro transit station in Taipei, Taiwan. Habitat International 47 (2015) 158e168, 2015. [DOI:10.1016/j.habitatint.2015.01.020]
19. [19] W. M. Wey, H. Zhang, and Y. J. Chang. Alternative transit-oriented development evaluation in sustainable built environment planning, Habitat International (2016), http://dx.doi.org/10.1016/j.habitatint.2016.03.003, 2016 [DOI:10.1016/j.habitatint.2016.03.003]
20. [20] T. V. Reshmidevi, T. I. Eldho, and R. Jana. A GIS-integrated fuzzy rule-based inference system for land suitability evaluation in agricultural watersheds. Agricultural Systems. 101 (2009) 101-109, 2009 [DOI:10.1016/j.agsy.2009.04.001]
21. [21] E. V. Ocalir, O. Y. Ercoskon, and R. Tur. An integrated model of GIS and fuzzy logic (FMOTS) for location decisions of taxicab stands. Expert Systems with Applications. 37 (2010) 4892-4901, 2010. [DOI:10.1016/j.eswa.2009.12.026]
22. [22] Janalipour M, Mohammadzadeh A. 2017. A Fuzzy-GA Based Decision Making System for Detecting Damaged Buildings from High-Spatial Resolution Optical Images. Remote Sensing.9:349. [DOI:10.3390/rs9040349]
23. [23] M. L. Lee, H. Y. Chung, and F. M. Yu FM. Modeling of hierarchical fuzzy systems, Fuzzy Sets and Systems 138 (2003) 343-361, 2013. [DOI:10.1016/S0165-0114(02)00517-1]
24. [24] G. B. Arrington, and R. Cervero. TCRP Report 128: Effects of TOD on Housing, Parking, and Travel. Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC p. 3, 2008.
25. [25] R. Ewing, and R. Cervero. Travel and the built environment. Journal of the American Planning Association. 76, 265-294, 2010. [DOI:10.1080/01944361003766766]
26. [26] Javadi, G., Taleai, M., & Karimi, M. (2013). Evaluating various criteria for determining diversity of urban Mixed Land Use via GIS (Case Study: neighborhoods and districts of Tehran Municipality No. 7). Journal of Urban-Regional Studies and Research, 16(4), 23-46.‏
27. [27] L. D. Frank, T. L. Schmid, J. F. Sallis, J. Chapman, and B. E. Saelens. Linking Objectively Measured Physical Activity with Objectively Measured Urban Form. American Journal of Preventive Medicine, 117-125, 2005. [DOI:10.1016/j.amepre.2004.11.001]
28. [28] L. D. Frank, B. E. Saelens, K.E. Powell, and J. E. Chapman. Stepping towards causation: Do built environments or neighborhood and travel preferences explain physical activity, driving, and obesity? Social Science & Medicine, 1898-1914, 2007. [DOI:10.1016/j.socscimed.2007.05.053]
29. [29] A. Molster, and S. Schuit. Voetsporen rond het station. Het Nationaal Verkeerskunde Congres, Netherlands, 2013.
30. [30] M Koohsari, M. J., Badland, H., Sugiyama, T., Mavoa, S., Christian, H., & Giles-Corti, B. (2015). Mismatch between perceived and objectively measured land use mix and street connectivity: associations with neighborhood walking. Journal of Urban Health, 92(2), 242-252. ‏ [DOI:10.1007/s11524-014-9928-x]
31. [31] Babakan AS, Taleai M. 2015. Impacts of transport development on residence choice of renter households: An agent-based evaluation. Habitat International.49:275-285. [DOI:10.1016/j.habitatint.2015.05.033]
32. [32] A. Paez, D. M.Scott , and C. Monercy. Measuring accessibility: positive and normative implementations of various accessibility indicators. Journal of Transport Geography 25 (2012) 141-153, 2012. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2012.03.016]
33. [33] Shirzadi Babakan A, Alimohammadi A. 2016. An Agent‐Based Simulation of Residential Location Choice of Tenants in Tehran, Iran. Transactions in GIS.20:101-125. [DOI:10.1111/tgis.12144]
34. [34] Alaei Moghadam, S., Karimi, M., & Sadi Mesgari, M. (2015). Application of a fuzzy inference system to mapping prospectivity for the Chahfiroozeh copper deposit, Kerman, Iran. Journal of Spatial Science, 60(2), 233-255‏ [DOI:10.1080/14498596.2015.1004653]
35. [35] O. Balal, E., Cheu, R. L., & Sarkodie-Gyan, T. (2016). A binary decision model for discretionary lane changing move based on fuzzy inference system. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 67, 47-61.‏. [DOI:10.1016/j.trc.2016.02.009]
36. [36] F. Nasiri, I. Maqsood, G. Huang, and N. Fuller. Water quality index: a fuzzy river pollution decision support expert system. Journal of Water Resources Planning and Management 133 (2), 95-105, 2007. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-9496(2007)133:2(95)]
37. [37] L. X. Wang. A Course in Fuzzy Systems and Control. Prentice-Hall, 1997.
38. [38] R. Cervero. Transit-Oriented Development and Land Use. Transportation Technologies for Sustainability. 947-958, 2013. [DOI:10.1007/978-1-4614-5844-9_269]
39. [39] Dill, J. In Measuring network connectivity for bicycling and walking, 83rd Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, DC, 2004; pp 11-15.
40. [40] Zhang Y, Guindon B. 2006. Using satellite remote sensing to survey transport-related urban sustainability: Part 1: Methodologies for indicator quantification. International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation.8:149-164. [DOI:10.1016/j.jag.2005.08.005]
41. [41] Janalipour M, Taleai M. 2017. Building change detection after earthquake using multi-criteria decision analysis based on extracted information from high spatial resolution satellite images. International Journal of Remote Sensing.38:82-99 [DOI:10.1080/01431161.2016.1259673]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motieyan H, Mesgari M S, Aslani M. Presentation of a TOD Index in Urban Areas through Spatial Analyses and HFIS (Case Study: Tehran). jgit 2019; 7 (1) :37-54
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-677-fa.html

مطیعیان حمید، مسگری محمدسعدی، اصلانی محمد. ارائه شاخص توسعه حمل و نقل محور در مناطق شهری از طریق آنالیزهای مکانی و سیستم استنتاج فازی. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1398; 7 (1) :37-54

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660