[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 145-168 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلسازی مکانی انتشار آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل ریلی
علی کاظم زاده، ایلیا لعلی نیت*
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1227 مشاهده)
در دهه‌های اخیر افزایش جمعیت از یک سو و پیشرفت صنایع و تکنولوژی از سوی دیگر منجر به شکل‌گیری سکونتگاه‌های شهری بزرگ و فشرده شده است. وجود انواع سیستم‌های حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های شهری از جمله ویژگی‌های شهرهای امروزی محسوب می‌شود. توسعه زیرساخت‌ها و سیستم‌های حمل و نقل، علی‌رغم تسریع رفت و آمد و تسهیل فعالیت‌های روزمره، عامل بروز مسائل و مشکلات عدیده­ای از جمله ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و غیره می‌باشد. آلودگی صوتی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید سلامت انسان، در دراز مدت می‌تواند موجب بروز آزردگی، اختلال خواب، سردرد، کاهش قدرت یادگیری و ادراک و ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون گردد. صوت در اثر طیف وسیعی از فعالیت‌ها و فرآیندها ایجاد می‌شود. از جمله مهم‌ترین منابع آلودگی صوتی می‌توان به ترافیک جاد‌ای و ریلی، نشست و برخاست هواپیماها، صنایع و کارگاه‌ها و اماکن تجمع و فعالیت افراد اشاره نمود. آگاهی از وضعیت انتشار آلودگی صوتی در محیط‌های شهری و شناسایی جمعیت در معرض خطر، اقدامات اولیه‌ای است که بایستی در برنامه‌ریزی­ها از آن به عنوان اطلاعات پایه به منظور کاهش آسیب‌پذیری‌ استفاده گردد. در حال حاضر تردد قطارها در طول خطوط ریلی، بعد از ترافیک جاده‌ای مهمترین عامل انتشار آلودگی صوتی محسوب می‌گردد. این امر بویژه در شهر بزرگی مانند تهران که مسیر ریل در مسافت زیادی از بین مناطق مسکونی عبور می‌کند اهمیت بیشتری می‌یابد. در این مطالعه با رویکردی مکانی، انتشار آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل ریلی در شهر تهران مدلسازی شد. به این منظور از استاندارد محاسبه و اندازه‌گیری آلودگی صوتی ناشی از ترافیک ریلی برای محاسبه تراز صدای تولید شده در منبع صوت (مسیر ریل) استفاده گردید. نحوه انتشار و تضعیف صوت در محیط نیز بر اساس روش ارائه شده در استاندارد ایزو 2-9613 مدلسازی گردید. بر اساس نتایج به‌دست آمده، آلودگی صوتی با منبع ریلی در محدوده مورد مطالعه بین 43 تا 88 دسیبل dB(A) متغیر است. مقایسه تراز صدای برآورد شده با مقادیر اندازه­گیری شده، RMSE 3.5 دسیبل را نشان می‌دهد. همپوشانی نقشه آلودگی صوتی با اطلاعات جمعیتی محدوده نشان می‌دهد که حدود 200 هزار نفر در معرض آلودگی صوتی بیشتر از 70 دسیبل و حدود 730 هزار نفر در معرض آلودگی صوتی بیشتر از 60 دسیبل قرار دارند. بدیهی است در صورت عدم برخورداری منازل مسکونی از عایق صوتی مناسب، سلامت جمعیت زیادی از ساکنین مجاور مسیر ریل با خطر جدی مواجه است..
واژه‌های کلیدی: آلودگی صوتی، حمل و نقل ریلی، مدلسازی مکانی، الگوریتم انتشار صوت.
متن کامل [PDF 2167 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1397/4/25 | انتشار: 1398/3/31
فهرست منابع
1. [1] H. Buhaug, and H. Urdal, "An urbanization bomb? Population growth and social disorder in cities", Global Environment Change, Vol.23, pp. 1-10, 2013. [DOI:10.1016/j.gloenvcha.2012.10.016]
2. [2] J.V. Henderson, and W.H. Gun, "Urbanization and city growth: the role of institutions", Reg. Sci. Urban Econ, Vol.37, pp. 283-313, 2007. [DOI:10.1016/j.regsciurbeco.2006.11.008]
3. [3] J.M.B. Morillas, D.M. González, and G.R. Gozalo, "A review of the measurement procedure of the ISO 1996 standard. Relationship with the European Noise Directive", Science of the Total Environment, Vol.565: pp. 595-606, 2016. [DOI:10.1016/j.scitotenv.2016.04.207]
4. [4] E. Murphy, and E.A. King, Environmental noise pollution: Noise mapping, public health, and policy. New York: Elsevier, 2014. [DOI:10.1016/B978-0-12-411595-8.00001-X]
5. [5] CALM, Research for a quieter Europe in 2020. Strategy paper of the 519 CALM II net-work. Brussels: European Commission, 2007.
6. [6] WHO, Burden of disease from environmental noise. Copenhagen: World Health Organisation, 2011.
7. [7] E. Murphy, E.A. King, and H.J. Rice, "Estimating human exposure to transport noise in central Dublin, Ireland", Environ. Int., Vol.35 (2), pp. 298-302, 2009. [DOI:10.1016/j.envint.2008.07.026]
8. [8] M. Ögren, P. Molnár, and L. Barregard, "Road traffic noise abatement scenarios in Gothenburg 2015-2035". Environmental research, Vol.164 pp. 516-521, 2018. [DOI:10.1016/j.envres.2018.03.011]
9. [9] L.A. Gille, C. Marquis-Favre, and R. Weber, "Aircraft noise annoyance modeling: Consideration of noise sensitivity and of different annoying acoustical characteristics", Applied Acoustics, Vol.115, pp. 139-149, 2017. [DOI:10.1016/j.apacoust.2016.08.022]
10. [10] C. Munteanu, M.L. Mihaela, D.R. Tămaş-Gavrea, N. Cobîrzan, R. Chiuzbaian, and R. Fernea, "Protection to railway traffic noise in the case of a multilevel residential building from the city of Cluj-Napoca", Procedia Manufacturing, Vol.22, pp. 339-346, 2018. [DOI:10.1016/j.promfg.2018.03.051]
11. [11] R. Pieren, K. Heutschi, J.M. Wunderli, M. Snellen, and DG. Simons, "Auralization of railway noise: Emission synthesis of rolling and impact noise", Applied Acoustics, Vol.127 pp. 34-45, 2017. [DOI:10.1016/j.apacoust.2017.05.026]
12. [12] J. Gulliver, D. Morley, D. Vienneau, F. Fabbri, M. Bell, P. Goodman, S. Beevers, D. Dajnak, F.J. Kelly, and D. Fecht, "Development of an open -source road traffic noise model for exposure assessment", Environmental Modelling and Software, pp. 1-11, (2015). [DOI:10.1016/j.envsoft.2014.12.022]
13. [13] K. Yoon, D.Y. Gwak, C. Chun, Y. Seong, J. Hong, and S. Lee, "Analysis of frequency dependence on short-term annoyance of conventional railway noise using sound quality metrics in a laboratory context", Applied Acoustics. Vol.138 pp. 121-132, 2018. [DOI:10.1016/j.apacoust.2018.03.024]
14. [14] T. Istamto, D. Houthuijs, and L. Lebret, "Willingness to pay to avoid health risks from road-traffic-related air pollution and noise across five countries", Science of the Total Environment, Vol.497-498, 420-429, 2014. [DOI:10.1016/j.scitotenv.2014.07.110]
15. [15] G. Travaini, and D. Schut, Rail route 2050: The sustainable backbone of the single European transport area. Brussels: the European rail Research advisory council, 2012.
16. [16] European Commission, Commission to the European Parliament and the Council on the implementation of the Environmental Noise Directive, Brussels, 2011.
17. [17] ISO 1996-1, Acoustics - Description, measurement and assessment of environmental noise - Part 1: Basic quantities and assessment procedures. 2016.
18. [18] G. Zambon, R. Benocci, A. Bisceglie, H. E. Roman, and P. Bellucci, "The LIFE DYNAMAP project: Towards a procedure for dynamic noise mapping in urban areas", Applied Acoustics, Vol.124, pp. 52-60, 2017. [DOI:10.1016/j.apacoust.2016.10.022]
19. [19] D.M. González, J.B. Morillas, L. Godinho, and P. Amado-Mendes, "Acoustic screening effect on building façades due to parking lines in urban environments. Effects in noise mapping", Applied Acoustics, Vol.130 pp. 1-4, 2018. [DOI:10.1016/j.apacoust.2017.08.023]
20. [20] S. Kephalopoulos, M. Paviotti, and F. Anfosso-Ledee, Common Noise Assessment Methods in Europe (CNOSSOS-EU). European Commission Joint Research Centre, Luxembourg publications Office of the European :union:, 2012.
21. [21] Wolfel, Adaptation and revision of the interim noise computation methods for the purpose of strategic noise mapping. Work package 3.2.1. Calculation and measurement guidelines for rail transport noise 1996 - translation. Commissioned by European commission, DG environment, 2003.
22. [22] ECAC.CEAC, 3rd edition, Report on the standard method of computing noise contours around civil airports. Vol.1: Applications guide, European civil aviation conference, 2016.
23. [23] F. Bunn, and P.H.T. Zannin, "Assessment of railway noise in an urban setting", Applied acoustics, V.104, pp. 16-23, 2016. [DOI:10.1016/j.apacoust.2015.10.025]
24. [24] H. Campello-Vicente, R. Peral-Orts, N. Campillo-Davo, and E. Velasco-Sanchez, "The effect of electric vehicles on urban noise maps" Applied Acoustics, Vol.116, pp. 59-64, 2017. [DOI:10.1016/j.apacoust.2016.09.018]
25. [25] J. Felcyn, A. Preis, P. Kokowski, and M. Gałuszka, "A comparison of noise mapping data and people's assessment of annoyance: How can noise action plans be improved?", Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol.63, pp. 72-120, 2018. [DOI:10.1016/j.trd.2018.04.019]
26. [26] B.I. Harman, H. Koseoglu, and C.O. Yigit, "Performance evaluation of IDW, Kriging and multiquadric interpolation methods in producing noise mapping: A case study at the city of Isparta, Turkey", Applied Acoustics, Vol.112, pp. 147-157, 2016. [DOI:10.1016/j.apacoust.2016.05.024]
27. [27] W. Wei, T.V. Renterghem, B.D. Coensel, D. Botteldooren, "Dynamic noise mapping: A map-based interpolation between noise measurements with high temporal resolution", Applied acoustics, V.101, pp. 127-140, 2016. [DOI:10.1016/j.apacoust.2015.08.005]
28. [28] R. Tajik, A. Ghadami, and F. Ghamari, "Noise pollution assessment and its impacts on workers hearing system in the metallic industries, Arak", Zahedan medicine sciences, Vol.10 (4), 2008.
29. [29] R. Vazirinezhad, A. Esmaeili, A. Abdolrezaei, and S. Behzadi, "Assessment of relationship between noise exposing with decrease hearing", Researcher journal, Vol.12 (6), pp. 491-497, 2007. [DOI:10.1016/j.mppsy.2007.09.007]
30. [30] N. Moasheri, M.R.M. Esmaeilpour, V. Abolhasan nezhad, M. Abbaszadeh, and E. Movahedi, "assessment of noise index in the Birjand old areas", Journal of Birjand Medicine scinces university, Vol.19 (4), pp. 439-447, 2010.
31. [31] K. Naddafi, M. yousefian, A.R. Mesdaghniya, A.H. Mahvi, and E. Asgari, "Assessment of noise pollution in Zanjan", Journal of Zanjan Medicine scinces university, Vol.16 (62), pp. 85-96, 2007.
32. [32] P. Nasiri, H. Mehravaran, and R. Ghowsi, "Measurement and modelling of noise level (Leq) and determination of critical places (case study: a pharmacy manufacture)", Journal of environment technology and sciences, Vol.9 (4), pp. 47-56, 2007.
33. [33] M.M. Rouzbahani, P. Nasiri, and F. Golbabaei, "Noise pollution assessment in Broujerd loom manufactory", Journal of environment technology and sciences, Vol.9 (4), pp. 149-158, 2007.
34. [34] N. Sabermaash, "Impact of green space in attenuation of noise", Journal of hearing, Vol.7 (1 and 2), pp. 145-150, 1999.
35. [35] R. Mohammadzadeh, "study of physical planning impact on noise reducing", Journal of human and environment, Vol.8 (2), pp. 21-28, 2010.
36. [36] S. Fathi, P. Nasiri, M.R.M. Esmaeilpour, R. Moradi, and F. Razaghi, "assessment of noise level in Tehran (region 5)", Journal of environment technology and sciences, Vol.17 (2), pp. 1-8, 2015.
37. [37] M. Kyani-sadr, P. Nasiri, M.S. sekhavatjoo, and M. Abbaspour, "Noise assessment and management in Khoram Abad", Environment, Vol.50, pp. 83-96, 2009.
38. [38] S. Fathi, M.R.M. Esmaeilpour, and F. Razzaqi, "comparing noise in the regions 5 and 6 in Tehran", Environmental sciences, Vol.12 (2), pp.111-118, 2014.
39. [39] E. Karimi, P. Nasiri, M. Abbaspour, and M.R.M. Esmaeilpour, L. Taqavi, "Noise assessment in region 14 Tehran", Human and environment, Vol.23, pp. 1-12, 2012.
40. [40] M. Hamidi, A. Kavoosi, P. Nasiri, A. Hamedani, S. Kyani, and H.R. Dehqan, "Noise assessment in urban railway of Tehran in 2010", Iran work health, Vol.9(2), pp. 76-81, 2011.
41. [41] M. Ajza-shokoohi, and E. qaffari, "Impact of aircraft noise on residential areas in Mashhad", first conference of urban services and environment, 2013.
42. [42] I. Imanpour, "Noise level estimation and management in urban areas (case study: Teran, region 6)", Master dissertation, Environment faculty, University of Tehran, 2013.
43. [43] H.R. Ranjbar, A.R. qaragozlu, A.R. Vafaeinejad, and H.D. Kluijver, "GIS-based approach for 3D modelling of noise using urban 3D models (case study: Tehran region 3)", Environment, Vol.38(4), pp. 125-140, 2012.
44. [44] U. Clausen, C. Doll, F. Franklin, G. Franklin, H. Heinrichmeyer, J. Kochsiek, W. Rothengatter, N. Sieber, "Reducing railway noise pollution, Directorate General for Internal Policies", European Parliament, Brussels, 2012.
45. [45] P. De Vos, "Railway noise. In: Noise Mapping in the EU, Models and Procedures", CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton, Florida, 2012. [DOI:10.1201/b12885-7]
46. [46] ISO 9613-2, Acoustics - Attenuation of sound during propagation outdoors - Part 2: General method of calculation. 1996.
47. [47] ISO 9613-1, Acoustic - Attenuation of sound during propagation outdoors - part 1: Calculation of the absorption of sound by the atmosphere, 1993.
48. [48] Iranian statistic center, "General census of house and population", 2011
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemzadeh A, Laali Niyat I. Spatial modelling of railway noise propagation. jgit. 2019; 7 (1) :145-168
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-684-fa.html

کاظم زاده علی، لعلی نیت ایلیا. مدلسازی مکانی انتشار آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل ریلی. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1398; 7 (1) :145-168

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-684-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331