:: دوره 4، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 28-17 برگشت به فهرست نسخه ها
نرم‌سازی سیگنال شتاب حاصل از مشاهدات جی‌ پی ‌اس
محسن فیضی ، یزدان عامریان*
دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین ‌طوسی
چکیده:   (4578 مشاهده)

در ثقل‏سنجی هوایی از ترکیب داده‌های سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) و سیستم ناوبری اینرسی (INS) برای تعیین شتاب ثقل زمین استفاده می‌شود. موقعیت حاصل از GPS آلوده به نویز بوده و این امر سبب می‏شود که سیگنال شتاب GPS محاسبه شده که نتیجه دو بار مشتق‌گیری عددی از سیگنال موقعیت GPS است، نیز آلوده به نویز شده و به دلیل خطاهای محاسباتی فرآیند مشتق‌گیری، میزان نویز آن تشدید گردد. در این مقاله از فیلتر دیجیتال و فیلتر کالمن جهت نرم‏سازی شتاب سیگنال GPS استفاده ‏شده و نتایج حاصل با نتیجه روش نرم‏سازی بی‏اسپلاین که قبلاً بر روی همین داده‏ها اعمال شده و شتاب ثقل با دقت یک میلی گال حاصل شده است، مقایسه گردید. میزان تطابق نتایج حاصل از دو روش فیلتر دیجیتال و بی‏اسپلاین به‌طور متوسط برابر 97.55 درصد و میزان تطابق نتایج حاصل از دو روش فیلتر کالمن و بی‏اسپلاین برابر 99.83 می‏باشد. که نشان دهنده نزدیکی بیشتر روش فیلتر کالمن به روش بی‏اسپلاین است. از طرفی راحتی طراحی فیلترهای دیجیتال با پاسخ ضربه نامحدود، کاهش زمان محاسبات و نیاز به حافظه کمتر از مزایای این نوع فیلتر در پردازش سیگنال می‏باشد، لذا در پروژه‏های اجرائی که حجم اطلاعات بسیار بالا می‏باشد، این ویژگی فیلتر دیجیتال بسیار کارآمد بوده و موجب صرفه‏جویی در زمان و هزینه پروژه می‏گردد. از روش‏های نرم‏سازی سیگنال می‏توان در حذف نویز دستگاهی از سیگنال شتاب INS نیز استفاده نمود. به این ترتیب می‏توان از INS با دقت کمتر و ارزان‏تر (دارای نویز بیشتر) به جای INS با دقت بالاتر و گران‏تر (دارای نویز کمتر) در ترکیب با GPS استفاده کرد. که این امر موجب کاهش هزینه تهیه تجهیزات ناوبری اینرسی و افزایش بهره‏وری در ثقل‏سنجی هوایی می‏شود.

واژه‌های کلیدی: فیلتر دیجیتال با پاسخ ضربه محدود، فیلتر کالمن، بی‌ اسپلاین، شتاب GPS، کاهش نویز سیگنال
متن کامل [PDF 857 kb]   (2191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ژئودزی (عمومی)
دریافت: 1395/2/2 | پذیرش: 1395/2/22 | انتشار: 1395/12/10
فهرست منابع
1. [1] M. Senobari, "Airborne vector gravimetry Using INS/GPS". Faculty of Geodesy and Geomatics Engineering, MSc Thesis, K.N.Toosi University of Technology, 2005.
2. [2] A.V. Oppenheim, R.W. Schafer, and J.R. Buck, "Discrete-time signal processing". Vol.2, Prentice-hall Englewood Cliffs, 1989.
3. [3] C. Jekeli, and R. Garcia, "GPS phase accelerations for moving-base vector gravimetry". Journal of Geodesy, Vol.71(10), pp. 630-639, 1997. [DOI:10.1007/s001900050130]
4. [4] S.Toshak, A. Harit, and D.N. Vishwakarma, "Kalman filter implementation on an accelerometer sensor data for three state estimation of a dynamic system". International Journal of Research in Engineering and Technology, Vol.1(6), pp.330-334, 2012.
5. [5] Y. Amerian, "Regional modeling of the ionospheric electron density using wavelet analysis and GPS observations". Faculty of Geodesy and Geomatics Engineering, PhD Thesis, K.N.Toosi University of Technology, 2013.
6. [6] J. Kwon, and C. Jekeli, "A new approach for airborne vector gravimetry using GPS/INS". Journal of Geodesy, Vol.74(10), pp. 690-700, 2001. [DOI:10.1007/s001900000130]
7. [7] C. De Boor, "A practical guide to splines". Number 27 in Applied Mathematical Sciences. Springer, New York, 1978. [DOI:10.1007/978-1-4612-6333-3]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها