[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 21-42 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مکانی تصادفات در تقاطع‌های برون شهری با به‌کارگیری روش‌های خود همبستگی مکانی و برآورد تراکم کرنل
سایه زینلی ، فرهاد حسینعلی، ابوالقاسم صادقی نیارکی، محمد کاظمی بیدختی، میثم عفتی
چکیده:   (2050 مشاهده)

امروزه آمار بالای تصادفات راه­های برون­شهری حاکی از این است که تصادفات در تقاطع­ها درصد بالایی از تعداد کل تصادفات را تشکیل می­دهند. در این میان سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) به عنوان ابزاری مناسب جهت انجام آنالیز­های مکانی و تحلیل تصادفات در تقاطع­ها به شمار می­روند. همچنین با توجه به این که داده­های تصادف حجیم و ناهمگن هستند، روش­های خود­همبستگی مکانی و برآورد کرنل می­توانند مدلی پیوسته و واقعی­تر را از الگو­های نقاط کانونی در تصادفات راه­های برون­شهری ارائه دهند. هدف از این تحقیق تحلیل مکانی تصادفات راه­های برون­شهری مبتنی بر تقاطع­های برون­شهری با به­کار­گیری روش­های خود­همبستگی مکانی و برآورد تراکم کرنل است. در مرحله اول معیار­های مناسب برای تحلیل مکانی تصادفات در محور قدیم کرج-قزوین را در بازه زمانی 1388-1392 در نظر گرفته و با استفاده از روش تحلیل سلسله­مراتبی فازی وزندهی شدند. سپس به­منظور شناسایی تقاطع­های حادثه­خیز و بررسی ویژگی­های آن­ها از توابع خودهمبستگی گتیس-ارد جی استار، شاخص انسلین محلی موران و تابع برآورد تراکم کرنل استفاده گردید. همچنین به منظور بررسی خودهمبستگی مکانی هر یک از پارامترهای مورد استفاده در 5 سال متوالی تابع شاخص موران به کار رفت. نتایج نشان داد که از مجموع تقاطع­های مسیر رفت و برگشت، 26 تقاطع حادثه­خیز در مسیر رفت و 10 تقاطع حادثه­خیز در مسیر برگشت وجود دارد. همچنین برای مسیر رفت هیچ‌کدام از پارامترها و برای مسیر برگشت تنها پارامتر نوع تصادف دارای وابستگی مکانی در 5 سال متوالی بود.

واژه‌های کلیدی: تصادفات راه های برون شهری، تقاطع، روش های خود همبستگی مکانی، تابع برآورد تراکم کرنل، سیستم اطلاعات مکانی (GIS)
متن کامل [PDF 987 kb]   (717 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeynali S, Hosseinali F, Sadeghi Niaraki A, Kazemi Beydokhti M, Effati M. Spatial Analysis of Accidents at the Suburban Intersections Using Kernel Density Estimation and Spatial Autocorrelation Methods. 3. 2015; 3 (2) :21-42
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-229-fa.html

زینلی سایه، حسینعلی فرهاد، صادقی نیارکی ابوالقاسم، کاظمی بیدختی محمد، عفتی میثم. تحلیل مکانی تصادفات در تقاطع‌های برون شهری با به‌کارگیری روش‌های خود همبستگی مکانی و برآورد تراکم کرنل. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1394; 3 (2) :21-42

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-229-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 811 queries by yektaweb 3600