[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 326
نرخ پذیرش: 63.2
نرخ رد: 36.8
میانگین داوری: 208 روز
میانگین انتشار: 344 روز
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 28-17 برگشت به فهرست نسخه ها
نرم‌سازی سیگنال شتاب حاصل از مشاهدات جی‌ پی ‌اس
محسن فیضی ، یزدان عامریان*
دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین ‌طوسی
چکیده:   (4776 مشاهده)

در ثقل‏سنجی هوایی از ترکیب داده‌های سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) و سیستم ناوبری اینرسی (INS) برای تعیین شتاب ثقل زمین استفاده می‌شود. موقعیت حاصل از GPS آلوده به نویز بوده و این امر سبب می‏شود که سیگنال شتاب GPS محاسبه شده که نتیجه دو بار مشتق‌گیری عددی از سیگنال موقعیت GPS است، نیز آلوده به نویز شده و به دلیل خطاهای محاسباتی فرآیند مشتق‌گیری، میزان نویز آن تشدید گردد. در این مقاله از فیلتر دیجیتال و فیلتر کالمن جهت نرم‏سازی شتاب سیگنال GPS استفاده ‏شده و نتایج حاصل با نتیجه روش نرم‏سازی بی‏اسپلاین که قبلاً بر روی همین داده‏ها اعمال شده و شتاب ثقل با دقت یک میلی گال حاصل شده است، مقایسه گردید. میزان تطابق نتایج حاصل از دو روش فیلتر دیجیتال و بی‏اسپلاین به‌طور متوسط برابر 97.55 درصد و میزان تطابق نتایج حاصل از دو روش فیلتر کالمن و بی‏اسپلاین برابر 99.83 می‏باشد. که نشان دهنده نزدیکی بیشتر روش فیلتر کالمن به روش بی‏اسپلاین است. از طرفی راحتی طراحی فیلترهای دیجیتال با پاسخ ضربه نامحدود، کاهش زمان محاسبات و نیاز به حافظه کمتر از مزایای این نوع فیلتر در پردازش سیگنال می‏باشد، لذا در پروژه‏های اجرائی که حجم اطلاعات بسیار بالا می‏باشد، این ویژگی فیلتر دیجیتال بسیار کارآمد بوده و موجب صرفه‏جویی در زمان و هزینه پروژه می‏گردد. از روش‏های نرم‏سازی سیگنال می‏توان در حذف نویز دستگاهی از سیگنال شتاب INS نیز استفاده نمود. به این ترتیب می‏توان از INS با دقت کمتر و ارزان‏تر (دارای نویز بیشتر) به جای INS با دقت بالاتر و گران‏تر (دارای نویز کمتر) در ترکیب با GPS استفاده کرد. که این امر موجب کاهش هزینه تهیه تجهیزات ناوبری اینرسی و افزایش بهره‏وری در ثقل‏سنجی هوایی می‏شود.

واژه‌های کلیدی: فیلتر دیجیتال با پاسخ ضربه محدود، فیلتر کالمن، بی‌ اسپلاین، شتاب GPS، کاهش نویز سیگنال
متن کامل [PDF 857 kb]   (2366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ژئودزی (عمومی)
دریافت: 1395/2/2 | پذیرش: 1395/2/22 | انتشار: 1395/12/10
فهرست منابع
1. [1] M. Senobari, "Airborne vector gravimetry Using INS/GPS". Faculty of Geodesy and Geomatics Engineering, MSc Thesis, K.N.Toosi University of Technology, 2005.
2. [2] A.V. Oppenheim, R.W. Schafer, and J.R. Buck, "Discrete-time signal processing". Vol.2, Prentice-hall Englewood Cliffs, 1989.
3. [3] C. Jekeli, and R. Garcia, "GPS phase accelerations for moving-base vector gravimetry". Journal of Geodesy, Vol.71(10), pp. 630-639, 1997. [DOI:10.1007/s001900050130]
4. [4] S.Toshak, A. Harit, and D.N. Vishwakarma, "Kalman filter implementation on an accelerometer sensor data for three state estimation of a dynamic system". International Journal of Research in Engineering and Technology, Vol.1(6), pp.330-334, 2012.
5. [5] Y. Amerian, "Regional modeling of the ionospheric electron density using wavelet analysis and GPS observations". Faculty of Geodesy and Geomatics Engineering, PhD Thesis, K.N.Toosi University of Technology, 2013.
6. [6] J. Kwon, and C. Jekeli, "A new approach for airborne vector gravimetry using GPS/INS". Journal of Geodesy, Vol.74(10), pp. 690-700, 2001. [DOI:10.1007/s001900000130]
7. [7] C. De Boor, "A practical guide to splines". Number 27 in Applied Mathematical Sciences. Springer, New York, 1978. [DOI:10.1007/978-1-4612-6333-3]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feizi M, Amerian Y. Global Positioning System (GPS) Acceleration Smoothing . jgit 2016; 4 (3) :17-28
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-268-fa.html

فیضی محسن، عامریان یزدان. نرم‌سازی سیگنال شتاب حاصل از مشاهدات جی‌ پی ‌اس. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1395; 4 (3) :17-28

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-268-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660