[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 326
نرخ پذیرش: 63.2
نرخ رد: 36.8
میانگین داوری: 208 روز
میانگین انتشار: 344 روز
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 51-41 برگشت به فهرست نسخه ها
یک سیستم حامی تصمیم‌گیری فرودگاهی برای تخصیص لحظه‌ای خودروهای سرویس رسان
ابوذر رمضانی ، محمدرضا ملک*
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (4058 مشاهده)
بهبود ایمنی حرکت سرویس‌رسانان در سطح فرودگاه، نیاز به یک مدیریت یکپارچه در کل محدوده فرودگاه دارد، که به‌علت مستقل بودن مدیریت در بخشهای مختلف یک فعالیت نسبتا مشکل میباشد. این روند در صورت تداوم میتواند تمامی عملکرد فرودگاهی را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش پروازها در فرودگاه‌ها منجر به افزایش تردد سرویس‌رسانان و در نتیجه افزایش حوادث در سطح فرودگاه شده است. در زمان وقوع بحران در فرودگاه، فرایند تصمیم‌گیری بعلت عدم اطلاع از وضعیت کلی سرویسرسانان دچار معضل جدی خواهد شد. بنابراین ایمنی وسایل نقلیه در محدوده سرویسرسانی به عنوان یک چالش مطرح می‌شود. در این پژوهش یک سیستم حامی تصمیمگیری با فراهم نمودن راهحلی جهت اختصاص سرویسرسانان به هواپیماها، امکان تخصیص بهینه آنها را فراهم نموده است. مدل توسعه داده شده در این تحقیق با دریافت موقعیت هواپیماها و سرویسرسانان و با انجام پردازشهای مکانی شامل تحلیل شبکه و برآورد میزان ترافیک سرویسرسان راهنمایی خواهد نمود که به کدام هواپیما و از چه مسیری سرویس‌رسانی کند. نتایج پیاده‌سازی در فرودگاه بین المللی امامخمینی نشان از کاهش تاخیر 21 ثانیه برای دو پرواز همزمان دارد. در صورتی‌که مدل پیشنهادی برای چندین پرواز به‌کارگرفته شود عملکرد بهتری نشان خواهد داد و موجب کاهش بیشتری در مجموع زمان تاخیر در پروازها خواهد شد
واژه‌های کلیدی: سیستم حامی تصمیم‌گیری مکانی، سیستم اطلاعات مکانی همراه، فرودگاه، تخصیص
متن کامل [PDF 1069 kb]   (1292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1394/12/17 | پذیرش: 1395/4/20 | انتشار: 1396/12/28
فهرست منابع
1. [1] ESRI "GIS Solutions for Airports and Aviation", No. GS-35F-5086H, 2007.
2. [2] D. Perry "Airports GIS and electronic ALP", Presented to RTCA SC-217/Eurocae WG-44 Committee, 2009.
3. [3] Meng, L., Zipf, A., and Reichenbacher, T. (2004). Map-based Mobile Services, Springer, Berlin.
4. [4] M.N. Postorino, V. Barrile, F. Cotroneo "Surface movement ground control by means of a GPS–GIS system", Journal of Air Transport Management, pp‌375–381, 2006.
5. [5] Pestana, G., Silva, M.M., Casaca, A., and Nunes, J. (2005). An Airport Decision Support System for Mobiles Surveillance & Alerting, inProc Mobil DEConference.
6. [6] Casaca, A., Silva, T., Grilo, A., Nunes, M., Presutto, F., and Rebelo, I. (2006). The Use of Wireless Networks for the Surveillance and Control of Vehicles in an Airport Environment, Proceedings of the 11th IFIP Personal Wireless Communications Conference, Lecture Noteson Computer Science, Springer, Albacete, Spain, ISBN-10 3-540-45174-9, pp.483-493. [DOI:10.1007/11872153_42]
7. [7] P.A. Longley, M.F. Goodchild, D.J. Magurie, D.W. Rhind "Geographical Information Systems, Principals and Technical Issues", 2nd ed. Wiley & Sons, 2002.
8. [8] Postorino, M.N., Barrile, V., and Cortroneo, F., (2006). Surface movement ground control by means of aGPS–GIS system, Journal of Air Transport Management 12, pp.375–381. [DOI:10.1016/j.jairtraman.2006.09.003]
9. [9] ICAO. (2005). Safety Management Manual, International Civil Aviation Organization, Doc 9859.
10. [10] A. Bolat "Models and a genetic algorithm for a static aircraft-gate assignment problem", Journal of the Operations Research Society, pp. 1107-1120, 2001. [DOI:10.1057/palgrave.jors.2601190]
11. [11] Schwartz, M. (2004). Mobile Wireless Communications, Cambridge University Press, Cambridge. [DOI:10.1017/CBO9780511811333]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani A, Malek M R. An Airport Decision Support System for Real Time Allocation of Service Cars. jgit 2018; 5 (4) :41-51
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-542-fa.html

رمضانی ابوذر، ملک محمدرضا. یک سیستم حامی تصمیم‌گیری فرودگاهی برای تخصیص لحظه‌ای خودروهای سرویس رسان. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1396; 5 (4) :41-51

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-542-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660