[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 57-76 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیر‌های امداد و نجات با استفاده از GIS
عبدالرضا کاظمی نیا ، علیرضا غنی زاده
مربی دانشگاه صنعتی سیرجان
چکیده:   (227 مشاهده)
اهمیت شبکه حمل و نقل در بخش اقتصاد، صنعت، سیاست و حتی نظامی سبب شده که زیربنای توسعه پایدار در هر منطقه باشد. شبکه حمل و نقل شهری قبل و بعد از زلزله، در عملیات امداد و نجات، جابجایی و تخلیه آسیب دیدگان تأثیر  قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین طراحی شبکه هندسی حمل و نقل شهری و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌ها‌ی احتمالی امری ضروری به نظر می‌رسد. شهر کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و محصور بودن به‌وسیله گسل‌ها در برابر زلزله آسیب‌پذیر است؛ بنابراین در این تحقیق سعی شده که ابتدا آسیب‌پذیری شبکه حمل و نقل شهرکر‌مان را در برابر زلزله بر اساس معیارهای مقاومت زمین و با استفاده از روش سیستم اطلاعات مکانی- تحلیل سلسله مراتبی پهنه‌بندی و بعد از تعریف پایگاه داده زمین مرجع برای مسیرهای شهری، جهت خدمات‌رسانی و تخلیه سریع‌تر آسیب دیدگان در زمان و یا بعد از زلزله، شبکه هندسی حمل و نقل منطقه طراحی گردد. در جداول توصیفی لایه معابر شهری، فیلدهای آسیب‌پذیر بودن معابر به همراه فیلد‌های نام، کد شناسایی، یک‌طرفه و دوطرفه بودن، طبقه‌بندی و طول خیابان‌ها ایجاد و اطلاعات توصیفی مربوطه وارد گردید که می‌توان با به کار بردن تحلیل‌های شبکه در زمان موردنیاز، به‌راحتی بهترین مسیر تخلیه نجات آسیب دیدگان را با در نظر گرفتن محدودیت آسیب‌پذیری مسیرها، تعیین نمود. نتایج نهایی حاکی از این است که آسیب‌پذیری شبکه حمل و نقل شهر کرمان در مناطق 1و3 بیشتر به چشم می‌خورد و دلیل آن را می‌توان، تجمع تأسیسات آسیب‌پذیر شهری و مقاومت کم زمین، در این نواحی دانست؛ بنابراین در برنامه‌ریزی‌ها، باید این مناطق در اولویت قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: شبکه حمل و نقل شهری، آسیب‌پذیری، شبکه هندسی، پایگاه داده زمین مرجع، زلزله
متن کامل [PDF 2076 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳
فهرست منابع
1. [1] H. Ranjbar, A.Azmodeh Ardalan, H.Dehghani,M. Serajiyan and A. Alidoosti, " Facilitate the reactive phase of earthquake disaster management with automatic extraction of buildings based on tissue analysis of satellite images ", Journal of Disaster Management, Vol. 5, PP.5-19, 2014.
2. [2] M. Zanganeh," Assessment and risk analysis solutions for civil defense and the road network in Alborz province using methods IHWP and SWOT ", Journal of Geographic information, Vol. 98, PP.113-128, 2016.
3. [3] NC. Balijepalli and O. Oppong, " Measuring Vulnerability of road network considering the exent of serviceability of critical road links in urban areas", Journal of Transport Geography, Vol. 39, PP.145-155, 2014.
4. [4] M. Hosseini, "A Method For The Seismic Vulnerability And Functionality Assessment Of Transportation Systems In Large Cities", Proceedings of the 12th European Contention on Earthquake Engineering, Elsevier Science Ltd., London, 2002.
5. [5] H. Homayoni, N. Rezaei, R.A. Abbaspor " Local communication network performance evaluation and spatial analysis after the earthquake in terms of civil defense ", Journal of Science and Technology of Civil Defense Vol. 3, PP.151-160, 2011.
6. [6] P. Tung," Road vulnerability for earthquakes (A case study of Lalitpur, Kathmandu -Nepal)", Mark Brussel Press, Brussel,2004.
7. [7] M.Taylor, and G. Este, "Transport Network Vulnerability: a Method for Diagnosis of Critical Locations in Transport Infrastructure Systems", Transport Systems Centre, University of South Australia, Australia,2006.
8. [8] F. Bono, E. Gutiérrez,. "A network-based analysis of the impact of structural damage on urban accessibility following a disaster: the case of the seismically damaged Port Au Prince and Carrefour urban road networks", Journal of Transport Geography, Vol.19, No.3, PP.1443-1455, 2011.
9. [9] Q. Dalin and Y. Luping, "Vulnerability Analysis of Road Networks", Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology Vol. 12, No. 1, PP.23-41, 2012.
10. [10] T.Nagae, T. Fujihara and Y.Asakura, "Antiseismic reinforcement strategy for an urban road network", Transportation Research Part A, Vol. 46, No.2, PP.813-827,2012.
11. [11] J. Lambert, A. Parlak, Q.Zhou, J. Miller and M. Fontaine, " Understanding and managing disaster evacuation on a transportation network", Accident Analysis and Prevention, Vol. 50, PP.645–658, 2013.
12. [12] M.M. Azizi and M. Homafar, "Identify of seismic damage of Urban pathway", Journal of ART, Vol. 17, No. 3, PP.5-15 , 2012.
13. [13] M. ahadnejad, SH. Rostaei and M.M. Kamelifar, " Urban street network for seismic vulnerability assessment approach to crisis management Case Study: Region 1 Tabriz ", Journal of Geographic information, Vol. 95, PP.37-50, 2015.
14. [14] Z. Nezhad Akbari and M. Mojarrad Kahani, " Vulnerability scanning and blocking streets after the earthquake Case Study: Law enforcement centers in Kerman ", Journal of Geography law, Vol. 9, PP.69-92, 2015.
15. [15] Y. Ebrahimian Ghajari, A.A. Alesheikh, M. Modiri, R. Hasanvi and M. Abbasi " Building the ultimate urban vulnerability modeling using Delphi and AHP in GIS ", Journal of Geographic information, Vol. 91, PP.5-20, 2014.
16. [16] D.Hidalgo and C. Huizenga, "Implementation of sustainable urban transport in Latin America", Research in Transportation Economics, Vol. 40, No. 1, PP.66-77, 2013.
17. [17] O.Azari and F. Karimi poor, " Urban routing based model for temporal or spatial data used by the Wide ", Twentieth National Conference on Geomatics,Tehran, 2013.
18. [18] C. Cheng, Y. Zhou , K. Yue and J. Yang, " Study of SEA Indicators System of Urban Green Electricity Power Based on Fuzzy AHP and DPSIR Model", Journal of town and country planning, Energy Procedia, Vol. 12, No. 3, PP.155-162, 2011.
19. [19] R.Hasanzadeh, A. Abbasnezhad, A. Alavi and E. Sharifi, " Seismic risk analysis of Kerman with an emphasis on micro-zoning application of GIS in qualifying Tier 2", Journal - of Earth Sciences, Vol. 81, PP.23-30, 2010.
20. [20] S. Meimandi and A. Kazeminia, " Assessment and zoning of Kerman city vulnerability based on the principles of passive defense Using Delphi and GIS-AHP model ", Journal of town and country planning, Vol. 7, No. 1, PP.119-144 2015.
21. [21] Gutiérrez, E., Taucer, F. De Groeve, T. Al-Khudhairy, D. H. Zaldivar, J. M.(2005). "Analysis of Worldwide Earthquake Mortality Using Multivariate Demographic and Seismic Data", American J.Epid, Vol.161,No. 12, PP. 1151–1158.
22. [22] Thanh, P.(2004). "Road vulnerability for earthquakes (A case study of Lalitpur, Kathmandu -Nepal) ", Mark Brussel Press, Brussel.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazeminia A, Ghanizadeh A. Evaluation of Seismic vulnerability of transport networks with an emphasis on criteria earth resistance and design of routes and rescue using GIS. jgit. 2018; 6 (1) :57-76
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-563-fa.html

کاظمی نیا عبدالرضا، غنی زاده علیرضا. ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیر‌های امداد و نجات با استفاده از GIS. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1397; 6 (1) :57-76

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-563-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752