[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 39-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی عدم‌قطعیت در یک سیستم توصیه‌گر گردشگری گروهی بر مبنای معیار شباهت پیرسون، شبکه بیزین و الگوریتم خوشه‌بندی نگاشت خودسازمان‌دهنده
سمیه علی یاری، نجمه نیسانی سامانی، محمدرضا جلوخانی نیارکی
دانشگاه تهران
چکیده:   (114 مشاهده)
امروزه گردشگری گروهی یکی از مهمترین رویکردهای موجود در سیستم‌های توصیه­گر گردشگری می‌باشد. این سیستم­ها با وجود تناقضات احتمالی میان سلایق افراد گروه، درصدد ارائه­­ پیشنهادات مشترک به تمامی اعضای گروه هستند و توصیه­هایی را پیشنهاد می­کنند که جلب رضایت گروهی از کاربران را به جای رضایت فردی در نظر دارد. پرداختن به مسأله­ عدم قطعیت ناشی از ابهام در تعلق یک فرد به یک گروه گردشگری در این سیستم­ها، مسأله­­ دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوع عدم قطعیت عموما بعلت عدم وجود اطلاعات کامل در رابطه با نظرات همه­ اعضای گروه و عدم قطعیت در فرآیند ترکیب نظرات افراد ایجاد می‌شود. هدف این پژوهش، ایجاد ساختار توصیه­گری گروهی و مدل­سازی عدم قطعیت می‌باشد و برای این منظور، یک الگوریتم توصیه­گر گروهی مبتنی بر شبکه بیزین، معیار شباهت پیرسون و الگوریتم خوشه­بندی نقشه خودسازنده توسعه داده شده است. با استفاده از شبکه­ی بیزین و روابط احتمالاتی، عدم قطعیت موجود مدل‌سازی گردیده و برای گروه­های تشکیل شده، ترجیحات گردشگری آنها تخمین زده می­شود. همچنین با استفاده از دخالت پارامتر درجه ارتباط در محاسبه­ شباهت بین کاربران، اثر نبود اطلاعات کافی در مورد نظر کاربران در مرحله­ امتیازدهی معیارها نیز کمرنگ­تر گردیده و با ایجاد گروه­بندی افرادی که دارای شباهت ذاتی بیشتری بوده، ارائه­ پیشنهادات به افراد دارای سلایق مشابه در قالب یک گروه، صورت گرفته است. در ادامه جاذبه­های گردشگری متناسب به گروهی از کاربران پیشنهاد داده شده و در نهایت جاذبه­های گردشگری پیشنهادی متناسب با هر گروه و مسیرهای بهینه بین آنها با استفاده از نقشه گوگل ارائه گردیده است. نتایج حاصل نشان می دهد که خطا در بدترین حالت بر اساس نرخ واقعی 263/1 و در بهترین حالت 032/0 می‌باشد. همچنین درصد موفقیت نیز در سطوح بالای رضایت یعنی کمینه 509/59 و بیشینه 353/75 موفقیت الگوریتم توصیه­گری گروهی را خاطر نشان می‌کند.
واژه‌های کلیدی: گردشگری گروهی، عدم قطعیت، شبکه بیزین، الگوریتم خوشه‌بندی نقشه خودسازنده، توصیه‌گری.
متن کامل [PDF 1776 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1399/2/20 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali-Yari S, Neissani Samani N, Jelokhani Nayarki M R. Uncertainty Modeling of a Group Tourism Recommendation System Based on Pearson Similarity Criteria, Bayesian Network and Self-Organizing Map Clustering Algorithm. jgit. 2020; 8 (1) :39-61
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-783-fa.html

علی یاری سمیه، نیسانی سامانی نجمه، جلوخانی نیارکی محمدرضا. مدل‌سازی عدم‌قطعیت در یک سیستم توصیه‌گر گردشگری گروهی بر مبنای معیار شباهت پیرسون، شبکه بیزین و الگوریتم خوشه‌بندی نگاشت خودسازمان‌دهنده. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1399; 8 (1) :39-61

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-783-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212