[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
شخصی سازی یک سیستم توصیه گر گردشگری بر مبنای تشابه کاربران و استفاده از شبکه باور عمیق
زینب نیسانی سامانی، علی اصغر آل شیخ*، ابوالقاسم صادقی نیارکی، مهدی نظری اشنی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (251 مشاهده)
سیستم­های توصیه­ گر مکانی امکان ارائه اطلاعات مفید را برای کاربران با کاهش اطلاعات تکراری و نامربوط در وب به­طور گسترده فراهم می­سازند. در عصر حاضر با وجود سیستم‌های توصیه­ گر یافتن مکان مورد علاقه در کوتاه­ترین زمان،  با صرف کم­ترین هزینه و توسط شخص کاربر صورت می­پذیرد. سیستم­های توصیه ­گر در حوزه­های مختلف از جمله گردشگری کاربرد زیادی دارند و به­عنوان ابزار توسط گردشگر قابل استفاده می باشند. عموما سیستم‌های توصیه­گر بر پایه پالایش مشارکتی و بر اساس مشابهت میان گروه کاربران، پیشنهادات لازم را به کاربران مختلف ارائه می­دهند. درصورتیکه بسیاری از خدمات با ویژگی­های شخصی و خصوصیات فرد منطبق نیست و این امر از کارایی اینگونه سیستم‌ها می‌کاهد. هدف این پژوهش توسعه یک الگوریتم توصیه­ گر مبتنی برشباهت بین کاربران و مفاهیم شخصی‌سازی است. نوآوری این تحقیق بکارگیری شبکه عصبی باور عمیق در راستای شخصی‌سازی پیشنهادات قابل ارائه به گردشگران است. سناریوی تحقیق به این صورت است که ابتدا گردشگران مختلف در سیستم ثبت نام می­کنند، سپس اطلاعات فردی، ارجحیت‌های عمومی و عوامل خاص شخصی‌سازی خود را برای بازدید از مراکز گردشگری بیان می‌­کنند. در رویکرد پیشنهادی نیازی به تفکیک کاربران نیست بلکه با توجه به قدرت یادگیری شبکه­های عمیق، امکان تفکیک و شخصی­ سازی پیشنهادات کاربران وجود دارد. در این راستا داده ­های مربوط به 400 مسافر گردشگری براساس 14 المان ورودی و متمایز کننده دریافت شد. همچنین براساس شبکه آموزش دیده، قابلیت پیش­بینی مکان­های گردشگری شخصی­سازی شده برای 30 کاربر جدید بررسی شد. ارزیابی نتایج براساس سه شاخص معیار صحت، پوشش و معیار F و همچنین رضایت­مندی کاربران انجام شد. نتایج حاصل، دقت بالا و همچنین رضایت­مندی بیش از 79 درصدی کاربران را نشان می­دهد.
واژه‌های کلیدی: سیستم توصیه‌گر، گردشگری، شخصی‌سازی، شبکه باور عمیق.
متن کامل [PDF 1192 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/21 | انتشار: 1402/2/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

neisani samani Z, Alesheikh A A, Sadeghi-Niaraki A, Nazari Ashani M. Personalization of a tourism recommender system based on users similarity and the use of deep belief network. jgit 2023; 10 (4) :1-16
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-825-fa.html

نیسانی سامانی زینب، آل شیخ علی اصغر، صادقی نیارکی ابوالقاسم، نظری اشنی مهدی. شخصی سازی یک سیستم توصیه گر گردشگری بر مبنای تشابه کاربران و استفاده از شبکه باور عمیق. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1401; 10 (4) :1-16

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-825-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570