[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 317
نرخ پذیرش: 63
نرخ رد: 37
میانگین داوری: 209 روز
میانگین انتشار: 347 روز
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 103-83 برگشت به فهرست نسخه ها
مسیریابی بهینه جاده با استفاده از الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی: استان سمنان، مسیر دامغان به دیباج)
میثم سلجوقی* ، محمد حاجب ، علی اکبر متکان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1116 مشاهده)
وجود شبکه جاده‌ای مناسب از عوامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار است. روش‌های سنتی طراحی مسیر، زمان‌بر و پرهزینه­ اند بعلاوه مؤلفه‌های افقی و عمودی مسیر را جداگانه لحاظ می­کنند . از دهه هفتاد میلادی تلاش­هایی برای خودکارسازی بهینه ­سازی مسیر صورت­گرفته است. الگوریتم ژنتیک، روشی فراابتکاریست که برای حل مسائل بهینه ­سازی مختلف کاربرد دارد. این پژوهش از الگوریتم ژنتیک تک­هدفه برای مسیریابی جاده استفاده می­­کند. الگوریتم پیشنهادی ابعاد افقی و عمودی را به­طور هم‌زمان لحاظ می­کند. کروموزوم­ها به‌صورت آرایه‌­ای از نقاط شکست و با خروجی وکتور تعریف می­شوند. جهت بهبود عملکرد مدل، پارامترهای الگوریتم روی محیط شبیه‌سازی تنظیم می­شوند. توابع هدف شامل: طول مسیر، اصول فنی و مهندسی، اقتصادی، زمین شناسی و زیست­محیطی است. در اجرای نهایی، الگوریتم در سطح راه‌سازی تفصیلی، کریدوری برای مسیر مشخص می­کند سپس در سطح نیمه تفصیلی نسبت به یافتن بهترین مسیرها در این کریدور اقدام می­شود و در پایان در سطح اجرایی مسیر بهینه تعیین می­شود. نهایتاً قوس‌های مسیر براساس آئین ­نامه هندسی راه به صورت خودکار پیاده ­سازی گردیده و مسیر نهایی ترسیم می­شود. این پژوهش نیز روشی مبتکرانه با رویکرد مدل­سازی معکوس برای کشف توابع هدف محور موجود منطقه ارائه می­کند. نتایج نشان داد در زمان طراحی محور موجود به طول مسیر که فاکتور مهمی در بین توابع هدف است، به میزان  10 درصد ارزش داده­اند و این سهم اندک تابع طول مسیر، عامل اصلی ناپایداری مسیر موجود است. مدل مسیریاب برای طراحی جاده دامغان به دیباج پیاده­سازی گردید. مسیر پیشنهادی نسبت به محور موجود به میزان 9.1 کیلومتری (18درصد) کوتاه تر و 20درصد کمتر از کاربری­های پرهزینه عبور داشته است. تحقیق حاضر بیانگر قابلیت بالای الگوریتم ژنتیک در طراحی مسیر است.
واژه‌های کلیدی: بهینه سازی مسیر، فراابتکاری، الگوریتم ژنتیک، مدل سازی معکوس، جاده دامغان به دیباج
متن کامل [PDF 1916 kb]   (339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1402/3/24 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/3/31 | انتشار: 1402/4/18
فهرست منابع
1. [1] A. Al-Hadad, "An approach to the highway alignment development process using genetic algorithm based optimization", PhD Thesis, Department of University of Nottingham, 2011.
2. [2] M. Sushma, and A. Maji, "Modified motion planning algorithm for horizontal highway alignment development", Journal of the Computer Aided Civil and Infrastructure Engineering, Vol.35, pp. 1-14, 2020. [DOI:10.1111/mice.12534]
3. [3] S. Monajjem, Road Construction. Tehran: Publication of university of Khaje asiraldini Tossi press, 2009 (Persian).
4. [4] W. Hare, S. Hossain, Y. Lucet, and F. Rahman, "Models and strategies for efficiently determining an optimal vertical alignment of roads", Journal of the Computers & Operations Research, Vol.44, pp. 161-173, 2014. [DOI:10.1016/j.cor.2013.11.005]
5. [5] N. A. Parker, "Rural highway route corridor selection", Journal of the Transportation Planning and Technology, Vol.3, pp. 247-256, 1997. [DOI:10.1080/03081067708717111]
6. [6] C. A. O'Flaherty, Highways, American: CRC Press, 2001.
7. [7] M. Jha, and P. Schonfeld, "Integrating genetic algorithms and geographic information system to optimize highway alignments", Journal of the Transportation Research Board, Vol.1719(1), pp. 233-240, 2000. [DOI:10.3141/1719-31]
8. [8] T. Fwa, "Highway vertical alignment analysis by dynamic programming", Journal of the Transportation Research Record, Vol.1239, pp. 1-9, 1989.
9. [9] T. Fwa, W. Chan, and Y. Sim, "Optimal vertical alignment analysis for highway design", Journal of Transportation Engineering, Vol.128, pp. 395-402, 2002. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-947X(2002)128:5(395)]
10. [10] W. Harea, Y. Lucetb, and F. Rahman, "A mixed-integer linear programming model to optimize the vertical alignment considring blocks and side-slopes", Journal of the Elsevier, Vol.241, pp. 631-641, 2014. [DOI:10.1016/j.ejor.2014.08.035]
11. [11] A. Akhmet, W. Hare, and Y, Lucet, "Bi-objective optimization for road vertical alignment design' Journal of the Computers & Operations Research, Vol 143, pp. 1-20, 2022. [DOI:10.1016/j.cor.2022.105764]
12. [12] J. F. Cheng, and Y. Lee, "Model for three-dimensional highway alignment", Journal of the Transportation Engineering, Vol.132, pp. 913-920, 2006. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-947X(2006)132:12(913)]
13. [13] F. Samadzadegan, A. A. Naeini, Computational Crowding Intelligence: Fundamentals and Applications. Tehran: University of Tehran Press, 2011.
14. [14] M. W. Kang, M. K. Jha, and P. Schonfeld, "Applicability of highway alignment optimization models", Journal of the Transportation Research, Vol.21, pp. 257-286, 2012. [DOI:10.1016/j.trc.2011.09.006]
15. [15] Y. Shafahi, and M. Bagherian, "A customized particle swarm method to solve highway alignment optimization problem", Journal of the Computer‐Aided Civil and Infrastructure Engineering, Vol.28, pp. 52-67, 2013 (Persian). [DOI:10.1111/j.1467-8667.2012.00769.x]
16. [16] H. Zhang, H. Pu, P. Schonfeld, T. Song, W. Li, J. Wang, X. Peng, and J. Hu, "Multi-objective railway alignment optimization considering costs and environmental impacts", Journal of the Applied Soft Computing, Vol.89, pp. 1-23, 2020. [DOI:10.1016/j.asoc.2020.106105]
17. [17] S. M. Easa, and A. Mehmood, "Optimizing design of highway horizontal alignments: new substantive safety approach", Journal of the Computer‐Aided Civil and Infrastructure Engineering, Vol.23, pp. 560-573, 2008. [DOI:10.1111/j.1467-8667.2008.00560.x]
18. [18] M. Rostami , R. Kiamehr , and R. Bayat, "A knowledge-based approach for inter-laye weighting in order to optimal route location using Geospatial Information System (GIS) (case study: Ilam-Homeil road)", Journal of the Geographical Data, Volume.24, pp. 5-19, 2015 (Persian).
19. [19] D. Beasley, D. R. Bull, and R. R. Martin, "An overview of genetic algorithms: Part 1, fundamentals", Journal of the University computing, Vol.15, pp. 56-69, 1993a.
20. [20] J. C. Jong, and P. Schonfeld, "An evolutionary model for simultaneously optimizing three- dimensional highway alignments", Journal of the Transportation Research: Methodological, Vol.37, pp. 107-128, 2003. [DOI:10.1016/S0191-2615(01)00047-9]
21. [21] Z. Michalewicz, Genetic Algorithms +Data Structures = Evolutionary Algorithms". Berlin: Springer Press,1996. [DOI:10.1007/978-3-662-03315-9]
22. [22] A. Salmanmahiny, S. Abedian, A. Alizadeh, and N. A. Khorasani, "Using Least Cost Pathway in road routing in Kordkuy, Bandar-e-Gaz and Galugah towns', Journal of the Geographical Planning of Spacce Quarternerly. Vol.5, pp. 81-94, 2015 (Persian).
23. [23] J. Eastman, Idrisi Selva Manual. American: Clark University Press, 2012.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saljughi M, Hajeb M, Matkan A. Path Optimization with Genetic Algoritm (Case Study: Road of Damghan to Dibaj in Semnan County). jgit 2023; 11 (1) :83-103
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-855-fa.html

سلجوقی میثم، حاجب محمد، متکان علی اکبر. مسیریابی بهینه جاده با استفاده از الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی: استان سمنان، مسیر دامغان به دیباج). مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1402; 11 (1) :83-103

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-855-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660