[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار سایت
مقالات منتشر شده: 324
نرخ پذیرش: 63.1
نرخ رد: 36.9
میانگین داوری: 208 روز
میانگین انتشار: 345 روز
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 11-1401 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 119-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مکانی-زمانی تاثیر کووید-19 در استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی شهری شیکاگو با نگرش تنسور مبنا
مصطفی گلمحمدی ، حسین اعتمادفرد* ، حامد خرقانی
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1951 مشاهده)
دوچرخه­سواری یک پدیده در حمل و نقل شهری است که در هر لحظه از زمان توانایی تخصیص موقعیت مکانی خاص را دارد. بر این اساس تحلیل مکانی سفرهای صورت گرفته با دوچرخه­ می­ تواند با تحلیل زمانی همراه باشد. عموما برای نمایش میزان تغییرات مکانی پدیده، استفاده از محیط GIS پیشنهاد می ­گردد؛ این درحالی است که جهت اعمال و نمایش تغییرات در طول زمان نیازمند تولید لایه ­های اطلاعاتی بیشتری خواهد بود. پژوهش حاضر امکان نمایش همزمان اطلاعات مکانی و زمانی را توسط مفهوم و ابزار تنسور میسر می ­سازد. با بهره­ گیری از این ابزار توان نمایش و تحلیل حجم بالایی از اطلاعات مکانی با قدرت تفکیک زمانی به سبب نمایش همزمان لایه ­های اطلاعاتی به وجود می ­آید. این مطالعه سعی بر آن دارد تحلیل­ های مکانی و زمانی را به طور هم‌زمان با استفاده از مفهوم تنسور به جهت درک چگونگی درخواست کاربران دوچرخه­ های اشتراکی شهر شیکاگو در ساعات مختلف از روز را بررسی کند. درواقع پژوهش حاضر به طور همزمان میزان، توزیع مکانی و توزیع زمانی سفرهای دوچرخه اشتراکی را تحلیل می‌نماید. علاوه بر این تعداد سفرهای دوچرخه­ ای در طول زمان در کنار میزان کاهش و افزایش سفرها از محلات از دید مکانی به صورت مجزا مورد مطالعه قرار می­ گیرند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می ­دهد که شیوع و گسترش کرونا در ماه آوریل 2020 در شیکاگو منجر به آن شده است که میزان استفاده از دوچرخه ­های اشتراکی در این شهر نسبت به مدت مشابه در سال 2019، 68/4% کاهش پیدا کند. این میزان در بررسی جزئی ­تر برای روزهای تعطیل این ماه با 64/3% و در روزهای عادی و غیرتعطیل با 72/6% کاهش همراه بوده است. همچنین در بررسی مکانی نشان داده­ می ­شود که در ماه آوریل سال 2020 محلاتی که در مرکز شهر واقع شده­ اند، بیشترین میزان کاهش در استفاده از دوچرخه ­های اشتراکی را تجربه می­کنند؛ علاوه بر آن پس از گسترش بیماری نیز درخواست استفاده از دوچرخه از مبادی و مقاصد یکسان افزایش پیدا کرده است.
واژه‌های کلیدی: کرونا، تنسور، دوچرخه های اشتراکی، آنالیز مکانمند-زمانمند، GIS
متن کامل [PDF 2559 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1401/11/17
فهرست منابع
1. [1] X. Li and D. K. Dey, "Estimation of COVID-19 mortality in the United States using Spatio-temporal Conway Maxwell Poisson model." Spatial Statistics, vol. 49, p. 100542, 2022. [DOI:10.1016/j.spasta.2021.100542]
2. [2] W.-L. Shang, J. Chen, H. Bi, Y. Sui, Y. Chen, and H. Yu, "Impacts of COVID-19 pandemic on user behaviors and environmental benefits of bike sharing: A big-data analysis." Applied Energy, vol. 285, p. 116429, 2021. [DOI:10.1016/j.apenergy.2020.116429]
3. [3] S. Hu, C. Xiong, Z. Liu, and L. Zhang, "Examining spatiotemporal changing patterns of bike-sharing usage during COVID-19 pandemic." Journal of Transport Geography, vol. 91, p. 102997, 2021. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2021.102997]
4. [4] J. F. Teixeira, C. Silva, and F. Moura e Sá, "The motivations for using bike sharing during the COVID-19 pandemic: Insights from Lisbon," Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, vol. 82, pp. 378-399, 2021. [DOI:10.1016/j.trf.2021.09.016]
5. [5] L. R. de A. Morais and G. S. da S. Gomes, "Applying Spatio-temporal Scan Statistics and Spatial Autocorrelation Statistics to identify Covid-19 clusters in the world - A Vaccination Strategy?," Spatial and Spatio-temporal Epidemiology, vol. 39, p. 100461, 2021. [DOI:10.1016/j.sste.2021.100461]
6. [6] X. Chai, X. Guo, J. Xiao, and J. Jiang, "Analysis of Spatial-temporal Behavior Pattern of the Share Bike Usage during COVID-19 Pandemic in Beijing." arXiv, 2020. [DOI:10.1111/tgis.12784]
7. [7] J. Chibwe, S. Heydari, A. Faghih Imani, and A. Scurtu, "An exploratory analysis of the trend in the demand for the London bike-sharing system: From London Olympics to Covid-19 pandemic," Sustainable Cities and Society, vol. 69, p. 102871, 2021. [DOI:10.1016/j.scs.2021.102871]
8. [8] S. Bai and J. Jiao, "Dockless E-scooter usage patterns and urban built Environments: A comparison study of Austin, TX, and Minneapolis, MN," Travel Behaviour and Society, vol. 20, pp. 264-272, 2020. [DOI:10.1016/j.tbs.2020.04.005]
9. [9] H. Yang, Y. Zhang, L. Zhong, X. Zhang, and Z. Ling, "Exploring spatial variation of bike sharing trip production and attraction: A study based on Chicago's Divvy system," Applied Geography, vol. 115, p. 102130, 2020. [DOI:10.1016/j.apgeog.2019.102130]
10. [10] X. Zhou, "Understanding Spatiotemporal Patterns of Biking Behavior by Analyzing Massive Bike Sharing Data in Chicago," PLOS ONE, vol. 10, no. 10, p. e0137922, 2015. [DOI:10.1371/journal.pone.0137922]
11. [11] G. McKenzie, "Docked vs. Dockless Bike-sharing: Contrasting Spatiotemporal Patterns (Short Paper)," Schloss Dagstuhl - Leibniz-Zentrum fuer Informatik GmbH, Wadern/Saarbruecken, Germany, 2018.
12. [12] J. Song, L. Zhang, Z. Qin, and M. A. Ramli, "Spatiotemporal evolving patterns of bike-share mobility networks and their associations with land-use conditions before and after the COVID-19 outbreak," Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, vol. 592, p. 126819, 2022. [DOI:10.1016/j.physa.2021.126819]
13. [13] Y. Yan, Y. Tao, J. Xu, S. Ren, and H. Lin, "Visual analytics of bike-sharing data based on tensor factorization," Journal of Visualization, vol. 21, no. 3, pp. 495-509, 2018. [DOI:10.1007/s12650-017-0463-1]
14. [14] H. Tang, S. Fei, and X. Shi, "Revealing Travel Patterns from Dockless Bike-sharing Data Based on Tensor Decomposition," in Proceedings of the 12th International Symposium on Visual Information Communication and Interaction, 2019. [DOI:10.1145/3356422.3356440]
15. [15] B. Du, M. Zhang, L. Zhang, R. Hu and D. Tao, "PLTD: Patch-Based Low-Rank Tensor Decomposition for Hyperspectral Images," in IEEE Transactions on Multimedia, vol. 19, no. 1, pp. 67-79, 2017. [DOI:10.1109/TMM.2016.2608780]
16. [16] L. Sun and K. W. Axhausen, "Understanding urban mobility patterns with a probabilistic tensor factorization framework," Transportation Research Part B: Methodological, vol. 91, pp. 511-524, 2016. [DOI:10.1016/j.trb.2016.06.011]
17. [17] S. Rabanser, O. Shchur, and S. Günnemann, "Introduction to Tensor Decompositions and their Applications in Machine Learning." arXiv, 2017.
18. [18] C. Lin, Q. Zhu, S. Guo, Z. Jin, Y.-R. Lin, and N. Cao, "Anomaly detection in spatiotemporal data via regularized non-negative tensor analysis," Data Mining and Knowledge Discovery, vol. 32, no. 4, pp. 1056-1073, 2018. [DOI:10.1007/s10618-018-0560-3]
19. [19] J. An, Y. Song, Y. Guo, X. Ma, and X. Zhang, "Tensor Discriminant Analysis via Compact Feature Representation for Hyperspectral Images Dimensionality Reduction," Remote Sensing, vol. 11, no. 15, p. 1822, 2019. [DOI:10.3390/rs11151822]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golmohammadi M, Etemadfrad H, Kharaghani H. Spatio-temporal analysis of the covid-19 impacts on the using Chicago urban shared bicycles by tensor-based approach. jgit 2023; 10 (3) :95-119
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-889-fa.html

گلمحمدی مصطفی، اعتمادفرد حسین، خرقانی حامد. تحلیل مکانی-زمانی تاثیر کووید-19 در استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی شهری شیکاگو با نگرش تنسور مبنا. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1401; 10 (3) :95-119

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-889-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660