[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 9-1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 51-67 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین راهبندان‌های ترافیکی بر مبنای خطوط سیر حاصل از اطلاعات مکانی داوطلبانه
وحید شکری، رحیم علی عباسپور
استادیار دانشگاه تهران
چکیده:   (238 مشاهده)
برخلاف مزایای حسگرهای ثابت در گردآوری داده‌های ترافیکی مانند کیفیت بالا‌، عواملی مانند وابستگی به تجهیزات، عدم پوشش کامل، هزینه و زمان بالای گرد‌آوری، مدیریت و تحلیل داده‌ها نیاز به توسعه زیرساختی مناسب را آشکار می‌سازد. افزایش رو به رشد اطلاعات مکانی داوطلبانه و توسعه فن‌آوری‌های مکان‌آگاه ابعاد جدیدی برای جمع‌آوری و نشر دادههای ترافیکی با حجم بالا و هزینه پایین فراهم ساخته است. لذا توسعه سامانهای به‌منظور تسهیل در امر جمع‌آوری، استخراج و نشر اطلاعات ترافیکی با بهره‌گیری از اطلاعات مکانی داوطلبانه مدنظر قرارگرفت، اما با توجه به گستردگی موضوع، در این مقاله تمرکز بر خطوط سیر و ارائه راهکاری جهت استخراج راهبندانهای ترافیکی است. در ابتدا داده‌های خطوط سیر در مرحله پیش‌پردازش پاک‌سازی و داده‌های نامربوط حذف می‌شوند، سپس با استفاده از الگوریتم  تطبیق نقشه مکانی-زمانی بر شبکه معابر منطبق می‌گردند. پس‌ازآن، سرعت متوسط بین هر دونقطه متوالی محاسبه و با مقایسه سرعت جریان آزاد و سرعت شبکه معابر، راهبندانهای ترافیکی تعیین می‌گردد. به‌منظور ارزیابی سامانه از داده‌های خطوط سیر شهر پکن در بازه زمانی 2 تا 8 فوریه سال 2008 میلادی که داوطلبانه توسط تاکسی‌ها جمع‌آوری‌شده استفاده‌گردید. برای نمونه نتایج راهبندان‌های ترافیکی در بازه زمانی 16 تا16:20 اکثراً در معابر اصلی و لینک‌های اتصال مشاهده می‌شود و این امر به علت انتقال جریان ترافیک از مرکز شهر و محل‌های کار به مناطق مسکونی است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با استفاده از مشارکت مناسب کاربران در قالب اطلاعات مکانی داوطلبانه با نرخ نفوذ پایین (8/3%) ترافیک یک شهر بزرگ در حدود 72720 قطعه‌راه را با صرف هزینه پایین و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده میتوان تعیین نمود.
واژه‌های کلیدی: ترافیکی، اطلاعات مکانی داوطلبانه VGI، خطوط سیر GPS، راهبندان‌های ترافیکی
متن کامل [PDF 1617 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Traffic Jams Detection based on the GPS Trajectories Extracted from Volunteered Geographic Information. 3. 2017; 5 (3) :51-67
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-516-fa.html

شکری وحید، عباسپور رحیم علی. تعیین راهبندان‌های ترافیکی بر مبنای خطوط سیر حاصل از اطلاعات مکانی داوطلبانه. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1396; 5 (3) :51-67

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-516-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 802 queries by yektaweb 3600