[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 67-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دسترسی به اطلاعات مکانی و کاربری ها بر رفتار سفر در مدیریت اختلال در شبکه معابر شهر هوشمند
فاطمه مهدوی پیکانی، رحیم علی عباسپور*، مهسا ناصری
دانشگاه تهران
چکیده:   (418 مشاهده)
امروزه هوشمندسازی شهری و دسترسی به اطلاعات مکانی منتشرشده، موجب شده است که این اطلاعات در تصمیمات روزانه شهروندان تأثیر بگذارد و رفتار سفر آن‌ها را تغییر ­دهد. باوجوداینکه این اطلاعات گامی مهم در جهت هوشمندسازی شهری به شمار می‌رود و می‌تواند کمک شایانی به افراد کند؛ اما از سویی دیگر می­تواند مشکلات جانبی را به همراه داشته باشد. در شرایط بحرانی شبکه، هنگامی‌که مسیری به علت حادثه و یا تعمیرات مسیر مختل می­شود، برنامه­های ارائه‌دهنده‌ اطلاعات مکانی، گزینه­هایی را به افراد پیشنهاد می­دهند که کاملاً کاربر محور بوده و به معیارهایی همچون ویژگی­های مکانی، کاربری­ها و وضعیت ساکنین توجهی ندارد. در مقاله حاضر ابتدا تأثیر دسترسی به اطلاعات مکانی بر روی رفتار مسافران مورد بررسی قرارگرفته است و نشان داده‌ شده است که ارائه اطلاعات مکانی مسافر محور به مسافران ممکن است باعث کاهش مطلوبیت دیگر مسافران و ساکنین شود؛ بنابراین راه‌حلی پیشنهاد شده است که از یک‌سو مطلوبیت مسافران در شرایط اختلال را به حداکثر می‌رساند و از سویی دیگر مطلوبیت دیگر افراد درگیر با این موضوع را حفظ می‌نماید. بدین منظور، در طراحی اطلاعات مکانی ارائه‌شده به مسافران، معیار کاربری­ها موردتوجه قرار گرفته است. برای ارزیابی راه‌ حل پیشنهادی از مدل عامل مبنا استفاده‌ شده است و از سه سناریو «بدون اطلاعات»، «اطلاعات کامل» و «اطلاعات کامل با در نظر گرفتن کاربری‌های خاص» برای بررسی رفتار مسافران استفاده‌ شده است. داده­ مورداستفاده به‌منظور ارزیابی ایده‌ پیشنهادی، مربوط به بندر الیزابت در خلیج نلسون ماندلا است. نتایج نشان داد که دسترسی به اطلاعات می‌تواند منجر به کاهش زمان کل سفر، کاهش تأخیر احتمالی مسافران و افزایش رضایت مسافران در هنگام اختلال در شبکه شود. پس‌ازآن نشان داده شده است که ایده­ پیشنهادی در مورد استفاده از کاربری‌های خاص در طراحی اطلاعات مکانی نه‌تنها سودمندی‌های ذکرشده برای مسافران را حفظ می‌نماید بلکه سودمندی همه‌جانبه برای تمامی افراد درگیر با این مسئله را نیز فراهم می­نماید.
واژه‌های کلیدی: دسترسی به اطلاعات، مدیریت اختلال، طراحی اطلاعات، رفتار سفر، شبیه‌سازی عامل مبنا
متن کامل [PDF 2419 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات مکانی (عمومی)
دریافت: 1400/10/13 | پذیرش: 1401/1/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/1/23 | انتشار: 1401/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi F, Abbaspour R A, Naseri M. The impact of access to geospatial information and land-use on users' travel behavior in disruption management in road networks of smart city. jgit. 2022; 10 (1) :39-67
URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-869-fa.html

مهدوی پیکانی فاطمه، عباسپور رحیم علی، ناصری مهسا. تأثیر دسترسی به اطلاعات مکانی و کاربری ها بر رفتار سفر در مدیریت اختلال در شبکه معابر شهر هوشمند. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی. 1401; 10 (1) :67-39

URL: http://jgit.kntu.ac.ir/article-1-869-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی Engineering Journal of Geospatial Information Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419